WNF geeft gastles aan De Buitenhof

Iedereen weet dat bomen belangrijk zijn voor de natuur. Voor ons.
Maar, waarom precies? Waarom zijn bossen zo belangrijk? Wat doen bomen voor ons?
En, wat doen wij voor hen?

De leerlingen van De Buitenhof zijn al enkele weken bezig met het project Bomenkraamkamer.
Iedere groep heeft zijn eigen activiteit en taak hierin.
Voor de leerlingen van vso onderbouw staat er deze week een gastles op het programma. Deze wordt gegeven door Simon, vrijwilliger bij het WNF.

Gastles Wereld Natuur FondsDe gastles

Simon is al bijna drie jaar vrijwilliger bij WNF. ‘Ik ben afgestudeerd bioloog, al werk ik nu niet meer in die richting. Door mijn rol als vrijwilliger bij WNF hoop ik op deze manier toch het belang van en de liefde voor natuur over te brengen’, aldus Simon.

‘Het thema van de gastles sluit perfect aan bij het project Bomenkraamkamer. Ik ga het namelijk hebben over bomen en het belang van bossen.’ Simon start zijn gastles met de vraag ‘Wat is een boom?’ De meeste leerlingen kijken aan het begin nog even de kat uit de boom, maar even later krijgt Simon de ene na de andere vraag gesteld.

Eigen bos!

De presentatie van Simon en de reacties van de leerlingen sluiten mooi op elkaar aan. Het blijkt dan ook dat de leerlingen goed op de hoogte zijn van ook minder rooskleurige zaken als bosbranden en het kappen van bomen in het Amazonegebied.

Als Simon op enig moment aangeeft dat in Nederland is vastgesteld dat een stuk grond met 21 bomen een bos is, ontstaat er wat geroezemoes. Want dát betekent dat de vso-afdeling van De Buitenhof zelf ook een écht bos gaat aanplanten! Met het project Bomenkraamkamer worden namelijk zo'n 100 bomen herplant.
'Wij dragen dus ook bij aan de natuur!' stellen de leerlingen vast.

Mooi initiatief

Simon had nog niet eerder van het Bomenkraamkamer-project gehoord. ‘Een mooi initiatief!’ zegt hij enthousiast. ‘Op deze manier kun je op redelijk eenvoudige wijze op verschillende plekken weer nieuwe mini-bossen tot stand laten komen. En door ook de jeugd hierbij te betrekken hoop je dat ook zij het belang ervan leren!’