Buitenhofs Bomenkraamkamer

In de personeelskamer van De Buitenhof zitten Anjuli, Merel en Pascal bij elkaar. Onder het genot van een kop koffie wordt nog een keer de planning doorgenomen van het project ‘Bomenkraamkamer’.

Enthousiast

Via de school van haar zoon kwam Anjuli in aanraking met de Bomenkraamkamer. Haar eerste reactie? ‘Dat is iets voor onze eigen school!’, lacht Anjuli leerkracht bij De Buitenhof. Zo gezegd, zo gedaan. Anjuli verzamelde een aantal enthousiaste collega’s om zich heen en samen gingen ze aan de slag met dit project.

Bomenkraamkamer?

‘We weten allemaal dat bomen lucht zuiveren en water filteren. En we weten ook dat ze van belang zijn om de aarde te koelen’, vertelt Pascal, vakleerkracht Groen. ‘Zeker in de wereld waar we nu in leven, zijn bomen dus van belang en hebben we meer bomen nodig.’

‘Maar’, vult leerkracht Merel aan, ‘wat niet iedereen weet, is dat er eigenlijk bomen in overvloed zijn. Als je in het bos op de grond kijkt, zie je enorm veel heel kleine bomen. Die krijgen alleen te weinig licht en ruimte om écht te kunnen groeien.’

En dáár komt de Bomenkraamkamer om de hoek kijken!

Herplanten van bomen

Het idee is dat de te kleine boompjes uit het bos worden gehaald om op een andere plek, waar ze wél voldoende licht en ruimte hebben, weer te worden gepland. Zo kunnen ze op hun nieuwe plek uitgroeien tot volwaardige bomen!

Bovendien zorgt dit stukje extra natuur ook weer voor een mooie, groene leefomgeving voor de buurtbewoners. Een win-win situatie dus!

Schoolbreedproject

De hele school wordt betrokken bij dit mooie natuurproject. Elke groep krijgt zijn eigen taak.

Van het maken van posters, die verspreid gaan worden in de hele wijk, tot het daadwerkelijk planten van de bomen, iedere groep krijgt zijn eigen taak.

Ook worden er in de week voorafgaand aan de herplanting gastlessen gegeven door het Wereld Natuur Fonds over het belang van bos en bomen.

Kortom, er staat nog veel op het programma!

Blijf op de hoogte!

Wil jij dit project volgen?
Houd dan onze site en socials in de gaten!