Wat houdt ons speciaal onderwijs in?
Om het onderwijs voor onze leerlingen zo waardevol mogelijk te maken, hanteren we drie uitgangspunten in ons (voortgezet) speciaal onderwijs.
1) pedagogisch klimaat
Wij bieden onze leerlingen een veilige omgeving om te kunnen leren. Structuur, veiligheid en geborgenheid zijn belangrijke factoren om een leerling te laten ontwikkelen.
Deze structuur zetten we op de volgende manier neer:
- één vaste groepsdocent en een vaste leerlingbegeleider
- geen lesuitval, vaste vervangers (altijd een bekend gezicht)
- vast lesrooster
- vast lokaal
- schoolbrede regels en afspraken
- toezicht
2) passende onderwijszorg
Onze Commissie van Begeleiding (CvB) volgt de ontwikkeling van onze leerlingen. Om te komen tot een verdere ontwikkeling is het belangrijk om sterke kanten van een leerling op een juiste manier in te zetten. We leveren te allen tijde maatwerk in ieders ondersteuningsbehoefte. Dit gebeurt o.a. door middel van best-practice aanpak en/of een passend onderwijsaanbod in combinatie met de juiste onderwijstijd.
3) didactisch arrangement
Samen met ouders/verzorgers en de leerling bepalen we het ontwikkelingsperspectief van de leerling. Dit perspectief is leidend in het onderwijsaanbod. Dit aanbod wordt voor iedere leerling op maat gemaakt.