‘Effectief met elkaar samenwerken’ is één van onze thema’s in ons Koersplan. We beschreven dit vervolgens als volgt: ‘Door middel van slimme en duidelijke samenwerkingen onze toegevoegde waarde voor onze doelgroep vergroten’
Die samenwerkingen die we in deze zin benoemen vinden op verschillende vlakken plaats. Niet alleen in onze ‘lopende’ samenwerkingen, maar ook in initiatieven en projecten. Neem nu de initiatieven rondom de om- en afbouw residentieel onderwijs. Nicole Oligschläger en Sylvia Houben zijn hiermee sinds het begin van dit schooljaar gestart.
Vanuit de Onderwijscoalitie
‘Dat moet ik misschien even nuanceren,’ reageert Nicole. ‘We zijn inderdaad dit schooljaar écht gestart, maar hebben vorig jaar al het nodige voorbereidende werk gedaan.’
Onder de vlag van de Onderwijscoalitie zijn sinds dit schooljaar enkele initiatieven gestart. Deze initiatieven zijn gericht op een integrale preventieve aanpak om jongeren te ondersteunen die, als gevolg van af- en ombouw van gesloten jeugdhulp, zorg en onderwijs thuisnabij te krijgen. We lichten hier het initiatief Ondersteuningsteam Ambulant toe, waarin Nicole meer de rol heeft vanuit projectleiding en beleid en Sylvia als uitvoerende direct bij de casussen is betrokken.
Ondersteuningsteam Ambulant – wat is het?
Even wat ‘feitelijke’ informatie. Het Ondersteuningsteam Ambulant kent vier kerntaken die los van elkaar kunnen worden ingezet bij betrokken partijen. We sommen ze hieronder op:
1) invliegen van onderwijsexperts: aansluiten met kennis over de doelgroep bij multidisciplinaire overleggen van bijvoorbeeld BEL en RET, samenwerkingsverbanden of MDO’s.
2) kennis delen binnen de onderwijsketen: kennis en/of trainingen bieden aan scholen en hun medewerkers rondom specifieke hulpvragen.
3) nazorg: het team biedt uitstromende jongeren en hun scholen ambulante ondersteuning.
4) preventieve ondersteuning: het team biedt preventieve ondersteuning in het geval een jongere dreigt uit te vallen. Net als bij kerntaak 2 kan hier bij specifieke hulpvragen gebruik worden gemaakt van de expertise.
Gestart met en binnen IZEO Via Jeugd
Nicole vertelt: ‘Het is niet voor niets dat wij (Alterius) met dit initiatief zijn gestart. Wij werken immers al met deze doelgroep dus is dit een logische volgende stap voor ons. Ik kan me voorstellen dat die stap wellicht minder makkelijk of snel te maken is als er binnen een andere school of stichting slechts een enkele leerling in deze situatie verkeert. Dan is het niet gek dat er voor hen meer context nodig is om te weten welke wegen er moeten worden bewandeld om een volgende stap te kunnen nemen.’
‘Maar laat ieder dan ook doen waar hij goed in is, laat ieder instappen vanuit haar of zijn expertise en dan kom je samen verder.’ vult Sylvia aan.
Concrete casussen
Na een oriëntatiefase waarin ook veel dataonderzoek heeft plaatsgevonden, is het project nu in de operationele fase beland. Nicole geeft een concreet voorbeeld. ‘Op dit moment is er een jongere die nog op het terrein van Via Jeugd woont, maar al deels passend onderwijs extern kan volgen. Dat betekent dat we samen kijken wat er wel mogelijk is. In het geval van deze jongere is er overleg tussen de gedragswetenschapper van Via Jeugd en ons eigen team geweest en vastgesteld dat hij in staat moet zijn om bij VISTA onderwijs te volgen.’
‘Maar dat vraagt wel iets van alle partijen: dat vraagt iets van het team van Via Jeugd, van VISTA en van ons,’ legt Sylvia uit. ‘Deze jongere zit nog deels bij ons in de klas. De betrokken leerkrachten maken een aangepast deeltijdrooster, zodat deze jongere al deeltijd naar VISTA kan gaan. Dat betekent dus ook iets voor het rooster en de omstandigheden bij VISTA. Bovendien ontvangt de jongere onderwijs op maat dat aansluit bij zijn opleiding bij VISTA.’
‘En het mooie is,’ vult Nicole aan, ‘de partijen zitten samen om tafel en kijken naar wat er wél kan.’
Overigens, ook over de opvolging van dit traject met de jongere bij VISTA is nagedacht. ‘Als de jongere op termijn fulltime naar VISTA gaat, ben ik contactpersoon voor alle betrokkenen,’ licht Sylvia toe. ‘Ook als bijvoorbeeld de machtiging is verlopen van een jongere en hij of zij dus geen onderwijs bij ons meer krijgt, dan nog blijf ik betrokken en schakel ik waar mogelijk of nodig met Via Jeugd Ambulant. Dat maakt dit construct ook juist zo sterk.’
Expertise ook extern delen
Zoals de kerntaken aangeven, is het ook belangrijk om de kennis die we hebben te delen in onze omgeving. ‘We merken al dat we ‘gevonden’ worden,’ vertelt Nicole enthousiast. ‘Ondanks dat het nog in de kinderschoenen staat, merken we dat de regio begint te bewegen: de winkel is open!’
Nog een concreet voorbeeld. Via de bestuurder komt een vraag binnen van een reguliere vo-school: willen jullie meedenken in een casus waarbij een jongere dreigt uit te vallen. ‘Dat is natuurlijk prachtig,’ reageert Sylvia. ‘Dit is wat we willen, dat scholen al preventief gebruik kunnen maken van onze expertise. Om zo hopelijk te voorkomen dat er een TLV of een gesloten machtiging moet worden afgegeven. En dat kan écht alleen als je samenwerkt en over je eigen grenzen heen durft te kijken.’
Toekomst
‘Natuurlijk zijn we heel benieuwd naar de effecten in de toekomst,’ delen Sylvia en Nicole enthousiast. We willen nu vooral focussen op samenwerking. We willen dat externen, in de breedste zin van het woord, gebruik maken van onze expertise. Zet ons in als sparringpartner en samen komen we verder!’
Heb je een vraag of wil je een casus bespreken?
Neem dan rechtstreeks contact op met Nicole (beleid en organisatie) of Sylvia (casuïstiek).