Ontwikkelingen
van de
Onderwijscoalitie Limburg

De JeugdzorgPlus wordt vanuit landelijk beleid geleidelijk afgebouwd en omgevormd naar kleinschalige en meer thuisnabije vormen van zorg. Dit heeft directe gevolgen voor het onderwijs aan jongeren met complexe problematiek. Juist voor deze jongeren is continuïteit en verbinding in de leerloopbaan van belang.

De Onderwijscoalitie Limburg is een samenwerking tussen onderwijs, jeugdhulp en andere ketenpartners in heel Limburg met als doel een sluitend netwerk te vormen rondom jongeren uit de JeugdzorgPlus.
De samenwerking richt zich op de integrale preventieve aanpak om jongeren te ondersteunen die, als gevolg van die af- en ombouw van gesloten jeugdhulp, zorg en onderwijs thuisnabij krijgen.

Klein beginnen en groter maken

De Onderwijscoalitie Limburg, bestaande uit de samenwerkingsverbanden vo, een delegatie vanuit vso, mbo, vo, jeugdzorgplusaanbieder Via Jeugd en het bovenregionale expertiseteam Limburg, zet zich in om het onderwijs aan te laten sluiten bij de af- en ombouw JeugdzorgPlus.

Nog specifieker, de coalitie wil ervoor zorgen dat iedere uitstromer wordt begeleid naar goed onderwijs. Daarnaast vindt de coalitie het belangrijk dat de kennis die er ligt in de regio Limburg ook gedeeld wordt in die regio; alles om de ombouw nog soepeler te laten verlopen.

‘Klein beginnen en groter maken’. Dat geldt ook voor vier initiatieven die onder de vlag van de coalitie (gaan) starten en je in onderwijsland mogelijk binnenkort tegenkomt. We lichten ze kort even toe.

Werkwijze Routekaart

De Onderwijscoalitie heeft voor alle betrokken partijen een zogenaamde routekaart bij uitstroom opgesteld. Deze kaart is ontworpen om betrokken partijen houvast te bieden. Het maakt inzichtelijk welke stappen er in dit proces moeten worden gezet; het ‘eenvoudig’ volgen van de route zorgt ervoor dat er geen open eindjes blijven.

De routekaart is echter niet in beton gegoten. Met andere woorden, door het gebruik van de kaart hoopt de onderwijscoalitie dat betrokken partijen zelf de route en te nemen stappen steeds verder aanscherpen. Door samen te leren en te verbeteren, vergroten we gaandeweg de kans op een succesvolle doorlopende leerlijn voor de jongeren.

Overstapcoördinator JeugdzorgPlus-Onderwijs

De overstapcoördinator begeleidt en ondersteunt betrokken partijen aan de hand van de routekaart bij te nemen stappen in het proces van uitstroom van een jongere. De coördinator heeft hierin een onafhankelijke rol en kan zich daarom vrij bewegen tussen alle betrokkenen.

Door zo kort op het proces te staan kan de coördinator makkelijk eventuele knelpunten signaleren. Aan de hand hiervan én aan de hand van de opgedane ervaringen brengt de overstapcoördinator advies uit aan de coalitie over verdere ontwikkeling van het proces en het systeem.

Ondersteuningsteam Ambulant

Dit team kent vier kerntaken die los van elkaar kunnen worden ingezet bij betrokken partijen.

1) invliegen van onderwijsexperts: een teamlid met kennis over de doelgroep kan aansluiten bij multidisciplinaire overleggen van bijvoorbeeld scholen, samenwerkingsverbanden, MDO of RET.
2) kennis delen binnen de onderwijsketen: een teamlid kan training of kennis rondom specifieke hulpvragen bieden aan scholen.
3) nazorg: het team biedt scholen waar de jongeren naartoe uitstromen ondersteuning.
4) preventieve ondersteuning: het team biedt preventieve ondersteuning in het geval een jongere dreigt uit te vallen.

Vso+

In de regio is een groep jongeren die op dit moment niet op een vso-school kan meedraaien. We brengen deze groep jongeren in beeld; in sommige gevallen hebben deze jongeren een maatregel/machtiging, in andere gevallen moeten we preventief met ze aan de slag om plaatsing in JeugdzorgPlus te voorkomen.
Hoe dan ook, voor hen is een vso+ noodzakelijk. Bij dit initiatief zetten we nadrukkelijk in op het begeleiden van deze jongeren van vso+ naar vso.

Verschillende culturen, één doel

Klein beginnen en groter maken. Dat is ook hoe we deze initiatieven inzetten.
En dat kan ook niet anders.

We hebben immers te maken met verschillende partijen, verschillende regio’s, verschillende perspectieven, verschillende talen. Het mooie is dat we desondanks allemaal hetzelfde doel hebben: verantwoordelijkheid nemen voor deze jongeren, over de grenzen van onderwijs en zorg en de verschillende onderwijsvormen heen.

Vanuit die positieve gedachte starten we ieder traject en zijn we er vast van overtuigd dat we steeds meer op elkaar ingespeeld raken waardoor ieder traject niet alleen soepeler verloopt maar ook een grotere kans op slagen heeft. 


Deel deze pagina