Vang de corona

Taco Bisscheroux, bestuurder van Stichting Alterius,
schrijft periodiek een blog voor deze site.
Actuele onderwerpen zullen de revue passeren.

Vang de corona

Jordy Clemens, wethouder gemeente Heerlen, opende met een welgemikt schot de interactieve speelplaats van de Buitenhof. Deze opening vond plaats op woensdag 11 maart in de gymzaal.

Deze speelplaats bestaat uit gigagrote touchscreens geprojecteerd op twee wanden. Hierop worden allerlei spelvormen zichtbaar. Voor jong en oud en van makkelijk tot moeilijk. Bij bepaalde spellen staan behendigheid en snelheid op de voorgrond. Bij andere gaat het wat meer om taal- en rekenonderwerpen.

Enkele leerlingen demonstreerden voor de wethouder, leerkrachten en medeleerlingen verschillende spelvormen. Het plezier spatte ervan af, iedereen wilde zelf met de interactieve speelplaats aan de slag. Zelfs de gamers met iets te veel zitvlees komen nu spontaan uit de luie stoel. Afspraak was dat iedereen de komende dagen de kans zou krijgen om zelf de mogelijkheden te ervaren.

Totaal andere wereld

Zoals gezegd was de opening op 11 maart. Met de wethouder waren we lacherig in de weer hoe dat nu moest elkaar begroeten zonder handen te geven. We zijn nauwelijks twee weken verder en de wereld ziet er totaal anders uit. Inmiddels heeft elke keukentafel nagenoeg wereldwijd zijn eigen verhaal.

Het schoolgebouw is dicht en het onderwijs gaat toch zo goed en zo kwaad als het kan door. De bereidheid elkaar te helpen is groot, dat is ook nodig want dit gaat nog even duren.

Vergeet niet te spelen

Ik wil vanaf deze plaats iedereen heel veel sterkte toewensen om de komende periode goed door te komen. Klinkt misschien gek maar vergeet niet te spelen.

Als er nog iets is wat Alterius voor jou kan doen, hoor ik dat graag.

Die interactieve speelplaats staat nu even stof te vangen. Inmiddels heb ik een bestelling geplaatst voor de ontwikkeling van een nieuw spel namelijk ‘vang de corona’. Ik denk dat dit spel een hit gaat worden als wij elkaar weer zien op school.

Taco Bisscheroux
bestuurder