Zelf aan de slag met Voeding

In de weken voorafgaand aan de herfstvakantie bogen de projectklassen zich over het thema Voeding. Het leren over dit thema gebeurde op veel verschillende manieren: van lezen en kijken tot luisteren en vooral zelf proberen. 

Zelf koken

In de keuken op school luisteren de kinderen aandachtig naar de opdracht. Ze gaan zelf koken en maken verschillende aardappelgerechten. De aardappelen, zoete en ‘gewone’, worden geschild en gesneden. Zowel in blokjes, schijfjes als staafjes. Deze vormen dan weer de basis voor één van de gerechten die er wordt gemaakt. Van de ouderwetse frietjes tot een heerlijk frisse aardappelsalade. ‘En natuurlijk wordt tijdens het koken ook besproken wat nu gezonde en minder gezonde variaties van deze recepten zijn.’ vertelt Esther, een van de docenten.

Op pad

Eén van de andere activiteiten in het thema Voeding is zelf ‘uit eten’. De groep gaat met het openbaar vervoer naar de stad en bezoeken Pat’s Tostibar. Iedereen mag daar zelf een tosti bestellen en die worden door iedereen heerlijk opgesmikkeld. ‘Vandaag hebben we eigenlijk twee activiteiten gecombineerd.’ leggen leerkrachten Annemiek, Thirza en Juliëtte uit. ‘Het reizen met het openbaar vervoer én het eten in de stad. Veel van onze leerlingen reizen niet of niet vaak met het openbaar vervoer. Deze keer hebben ze zelf alles uitgezocht: welke bus moeten we nemen, hoe laat vertrekt ie, waar moeten we opstappen etc. Heel leerzaam dus! Aansluitend dus uit eten. Hoe gaat dat in zijn werk, ook dát leren ze dan weer.’

Waar komt het voedsel vandaan?

Een korte wandeling brengt de groep leerlingen bij Boerderij Benzenraderhof. Daar worden ze hartelijk welkom geheten. Niet veel later verwisselen de leerlingen hun schoenen voor laarzen. Het doel van dit uitstapje is uit te vinden waar het voedsel eigenlijk vandaan komt. Hoe ziet het er uit voordat het uiteindelijk op ons bord beland?
De leerlingen lopen rond op de boerderij en leren ter plekke wat een koe eet en hoeveel melk ze geeft, maar ook hoe boter eigenlijk gemaakt wordt.
Dan mogen de leerlingen ook zélf aan de slag. Met z’n allen trekken ze de boomgaard in om peren en appels te plukken. En ja, er mag ook geproefd worden!

En daarmee wordt het thema Voedsel voor nu afgesloten voor de projectgroepen.
Een actieve en leerzame periode. Op naar de volgende!


Deel deze pagina

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor de Alterius Nieuwsbrief


Bedankt voor je inschrijving!