Wervelkind en
kom Leren:
een goede match!

Stichting kom Leren vroeg Wervelkind een training op maat te maken. Een training die past in hun eigen aanbod voor de startende leerkrachten binnen kom Leren.

Samenwerking

Anouk Husson, coördinator kom Leren Academie, vertelt. ‘Onze leerlingen zijn de volwassenen van de toekomst. We willen hen voorbereiden op de wereld van morgen. Daarom is het belangrijk dat wij ons blijven ontwikkelen en onze kennis delen. Door te professionaliseren en te borgen, verbeteren we de kwaliteit van ons onderwijs. Daarom hebben we binnen onze stichting de kom Leren Academie in het leven geroepen.’

De Academie biedt onder andere inspirerende workshops, interactieve cursussen en trainingen, intervisie en een online academie. Deels uit de koker van kom Leren zelf, soms ook in samenwerking met andere aanbieders.
Eén van die aanbieders is nu dus Wervelkind.

Goede aanvulling

Anouk: ‘Wij denken dat Wervelkind een goede aanvulling is op ons aanbod voor onze startende leerkrachten. In de training die Wervelkind biedt, wordt praktisch en interactief ingegaan op ‘(on)Opvallend gedrag in de klas’. Onze ervaring is dat hieraan juist bij die beginnende leerkracht extra aandacht besteed mag worden. Welke verschillen zie je als leerkracht, heb je een idee wat de achtergrond ervan kan zijn, ben je je bewust van het effect van jouw gedrag als leerkracht? Zomaar enkele vragen die een rol spelen in deze training. Het is fijn te weten dat de trainers zelf ook ‘met de voeten in de klei’ staan. Dit zorgt voor herkenbaarheid en veel praktische voorbeelden. Essentieel bij een training, volgens ons.’

‘We hebben bovendien al besloten’, vervolgt Anouk, ‘dat we deze training ook aan ons zittende personeel willen bieden. Ook voor hen is het interessant om het verhaal rondom in- en externaliserend gedrag weer even scherp op het netvlies te krijgen’.

Energie!

Wat was de reactie van Rachelle, trainer van Wervelkind, op de vraag hoe zij aankijkt tegen een ‘aanvraag op maat’ zoals die van kom Leren? ‘Heerlijk om zo mee te mogen denken! Je wilt natuurlijk dat een training zo veel mogelijk oplevert voor je deelnemers. En door aan te sluiten bij het onderwijsaanbod dat in dit geval kom Leren hun medewerkers al biedt, zorg je er voor dat het écht past.’

‘Er is niets dat meer energie geeft dan jouw kennis te delen met je deelnemers. Dat zit ‘m dan voornamelijk in het interactieve deel hiervan. Juist door het delen van elkaars ervaringen is iedere training heel waardevol en geeft energie. En niet alleen aan de deelnemers dus’, lacht Rachelle.