Werken in De Loods

Het is een druilerige donderdagmiddag. Maar bij De Loods is daarvan niets te merken.
Bij binnenkomst wacht een warm welkom. Leerlingen en leerkrachten groeten van achter hun werk en er wordt meteen een kop koffie aangeboden.

Grenzen verleggen

De Loods is een plek waar jongeren van IZEO Urmond aan de slag gaan met techniek. In groepjes van ongeveer vijf leerlingen zijn ze hier aan het werk. ‘Dat is een prima aantal,’ vertelt Floor die als leerkracht aanwezig is in De Loods, ‘Zo kunnen we ze de aandacht geven die nodig is. Voor een aantal  van onze jongeren is het echt al heel wat dat ze aanwezig kunnen zijn op een (externe) werkplek.  Als ze vervolgens ook nog een half uur aan een stuk werken aan een van de projecten, dan is dat voor sommigen echt een prestatie. We zien grote verschillen in de voorkennis en het  functioneren van de jongeren. We proberen zo goed mogelijk op de behoeftes van de leerlingen aan te sluiten.
In de opstartende fase van de Loods lag de nadruk meer op het klussen en in orde maken van het pand. Langzaamaan begint het hier steeds meer vorm te krijgen en werken we nu richting een vorm van productie. ’

Nicole, projectleider Zorg en Onderwijs, vult aan, ‘En dat is dan ook meteen een van de succeservaringen die ze hier op doen. Je probeert samen met hen de grenzen te verleggen. Die grens ligt bij iedere jongere ergens anders en soms verschilt die grens ook nog per dag.’

Aansluiten bij interesse

Floor en ‘haar’ jongeren zijn op maandag, dinsdag en donderdag te vinden in De Loods. Hier gaan ze aan de slag met bijvoorbeeld houtbewerking, het opknappen van skelters en bijvoorbeeld motor- en rijwieltechniek. De jongeren mogen zelf aangeven, waarmee ze aan de slag willen. Op deze manier wordt er zoveel mogelijk aangesloten bij de eigen interesses, iets wat de motivatie ten goede komt. Op termijn willen we het aanbod verder verruimen en kunnen de jongeren zich vooraf inschrijven voor een activiteit naar keuze’, licht Floor toe.

Win-winsituatie

Leermeesters Peter en Maikel werken op dit moment samen met de leerlingen aan het maken van houten vogelhuisjes. Ook broodplanken, houten slingers, drieluiks-huisjes voor op de vensterbank en andere kleine houtprojecten worden op verschillende dagen gemaakt. Deze worden straks te koop aangeboden. Bij die gedachte alleen al glunderen de jongeren, want hoe mooi is het als jouw werkstuk straks bij iemand anders thuis staat? ‘En met de opbrengst kunnen we een extra activiteit plannen met de jeugd en kunnen we weer nieuwe materialen aanschaffen voor ons volgende project. Een win-winsituatie dus.’, glimlacht de leermeester.

Meer informatie over IZEO is te vinden op de website van IZEO.