Succesvolle stagemarkt

De businessruimte van MVV Maastricht is omgetoverd tot een stagemarkt voor zo’n 240 leerlingen uit de regio. Deze leerlingen volgen onderwijs bij Adelante, CSN, St. Jozef, Terra Nigra of VISTA College Entree opleidingen. Deze scholen organiseren, in samenwerking met Podium24, voor het eerst deze grote, gezamenlijke stagemarkt.

Meer dan 20 bedrijven uit diverse branches zijn aanwezig op deze markt. Zij bieden ervaringsplekken, stageplekken, werkplekken, al dan niet betaald. Ruim aanbod dus voor de grote groep leerlingen van de diverse scholen. Ondertussen klinkt er al een gezellig geroezemoes in de ruimte en stappen leerlingen op bedrijven af, en omgekeerd.

Aanleiding

De organiserende scholen werken niet voor het eerst samen, maar het is wel de eerste keer dat ze de handen in elkaar slaan om een gezamenlijke stagemarkt van deze omvang te organiseren.
‘De eerdere, individueel georganiseerde stagemarkten waren succesvol en dat vroeg dus om een  eerste gezamenlijke editie’ aldus de organisatoren. ‘Het mooie nu is, dat we dit sámen doen met ons netwerk. We maken gebruik van elkaars kennis en expertise. Samen zetten we dit mooie event neer voor al onze leerlingen, maar ook voor de bedrijven uit onze regio. Daarnaast merk je dat door deze samenwerking de lijnen tussen de organisaties korter worden. Zo weten we elkaar ook makkelijker te vinden op andere momenten of voor andere projecten. Het is gewoon zo: samen kom je verder!’

Doelen

De leerlingen die vandaag de stagemarkt bezoeken, komen allemaal met een doel. Maar dat doel kan voor iedere leerling weer anders zijn. De een komt gericht voor het vinden van een stageplek, de ander is op zoek naar een bijbaan. ‘Maar,’ zo vullen de organisatoren aan, ‘het is ook een uitgelezen moment voor de leerlingen om te oefenen. Zo kunnen ze hier in een veilige omgeving bijvoorbeeld oefenen met het voeren van gesprekken. Hoe open je een gesprek, hoe stel je je vragen, het lijken eenvoudige zaken, maar het is goed om die toch al eens gedaan te hebben voordat je bijvoorbeeld een ‘echt’ sollicitatiegesprek moet voeren.’  

Opbrengst

De opbrengst voor de leerlingen kan dus heel verschillend zijn. De een zet een eerste stap richting stage of bijbaan, de ander oefent met het voeren van gesprekken. Wat voor hen allemaal geldt, is dat ze kennis maken met verschillende bedrijven uit diverse branches: van horeca tot zorg en van detailhandel tot groen. En voor de bedrijven geldt dat zij kennismaken met een groep jongeren waar mogelijk ook toekomstige werknemers of vrijwilligers bij zitten. ‘We hebben echt al leuke gesprekken gehad,’ vertelt een medewerker van één van de aanwezige bedrijven. ‘Het is mooi om te horen dat de jongeren ook echt al vervolgafspraken maken,’ vult een van de leerkrachten aan die met de jongeren is meegekomen. ‘Dat is precies wat we voor ogen hadden!’

Maatschappelijk belang

Deelname van de bedrijven aan deze stagemarkt geeft ook aan dat zij maatschappelijk betrokken zijn bij deze regio. Die betrokkenheid zien we ook bij MVV, YveY en Bakkerij Paulissen. Zij toonden die betrokkenheid door de locatie, koffie/thee en vlaai te sponsoren.

Met dank aan de bedrijven die op de stagemarkt waren:
Action, Albert Heijn, Attender, Black Label Hotels, Bristol Gronsveld, Code043, Dolmans, Envida, Hanos, Hema, In Harmony, Jump Square, Kruidvat, LBG Hotel, MTB, Oostwegel, Pets Place, Rions, SBB, Stadsbeheer, Subway, Vaeshartelt en Wijkleerbedrijf Daalhof.


Deel deze pagina

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor de Alterius Nieuwsbrief

Bedankt voor je inschrijving!