Singapore wordt internationaal vaak als voorbeeld gebruikt hoe visie, beleid en ICT binnen het onderwijs van de toekomst eruit zien. Al in 1997 is het eerste Masterplan voor ICT en educatie gestart. Inmiddels zit Singapore nu in het derde masterplan. Alterius heeft de ambitie om voor iedere leerling het best mogelijke onderwijs te verzorgen. Tijdens een studiereis in Singapore bekijken onze collega's welke ontwikkelingen en werkwijzen aan deze ambitie kunnen bijdragen.

Het onderwijs in Singapore staat op een zeer hoog niveau en behoort tot de top in de wereld. Met name op het gebied van Taal en Mathematics springt Singapore er uit. Naast sterke sturing vanuit de overheid op onderwijs en resultaten is er veel aandacht voor leerkrachten. Zij worden echt gezien als bepalende professionals. De goede resultaten zijn niet zo zeer het resultaat van hun cultuur of het geld dat het land aan onderwijs uitgeeft. Wel van de combinatie van een haarscherpe focus op wat werkt in het klaslokaal en de professionele ontwikkeling van leerkrachten door middel van samenwerking, mentoring en feedback. In Singapore wordt gewerkt met Professional Learning Communities, teams van leraren die zich bezighouden met de vragen: Wat verwachten we dat leerlingen leren? Hoe weten we dat ze dat geleerd hebben? Wat doen we als ze het niet leren? En, wat doen we als ze al weten wat we ze willen leren? Onze collega's bezoeken tijdens hun studiereis diverse scholen waar zij in gesprek zullen gaan met medewerkers maar ook leerlingen van deze scholen. Bovenstaande vragen en meer zullen dan ook onderwerp van gesprek zijn. Dit alles om onze ambitie, het verzorgen van het best mogelijke onderwijs voor onze leerlingen, te kunnen verwezenlijken.