Stagemarkt:
ook een
maatschappelijke taak

Dinsdagochtend 09.00 uur. In de businessruimte van MVV staan 21 bedrijven klaar om 200 leerlingen te ontvangen. De stagemarkt gaat van start!

Adelante, CSN VSO, St. Jozef, Terra Nigra, VISTA College (Entree-opleiding) en Podium24 hebben gezamenlijk deze stagemarkt georganiseerd voor hun leerlingen. In een kleine, beschermde omgeving kunnen de leerlingen kennis maken met verschillende branche en zelfs al direct met bedrijven.

Laagdrempelig

‘Het is een laagdrempelige manier om bedrijven te leren kennen. Leerlingen kunnen hier op hun gemak één op één vragen stellen en dat doen ze ook. Soms geholpen door hun begeleider, maar soms stappen ze ook direct op ons af’, vertelt één van de standhouders. ‘Dat laatste is natuurlijk fantastisch om te zien.’

Cirkel is rond

De markt werpt zijn vruchten af. Dat blijkt wel uit het feit dat één van de leerlingen die vorig jaar hier over de markt liep, nu zelf ‘werft’ voor zijn stagebedrijf, dat ook op de stagemarkt staat. En zo is de cirkel weer rond.

‘Inderdaad’, vertelt de leerling, ‘vorig jaar leerde ik hier mijn stagebedrijf kennen. Ik loop daar nu stage en mag allerlei activiteiten doen. Iedere dag weer een andere klus. De ene keer is het schoffelen, de andere keer ga ik met de bladblazer op stap .’

Maatschappelijk belang

Ook andere bedrijven geven aan stagiaires te hebben overgehouden aan deze markt. ‘Eén van hen vond het zelfs zo leuk dat zij nu op zaterdag nog bij ons werkt’, aldus één van de bedrijven.
Maar los daarvan geven de standhouders ook aan dat het in het maatschappelijk belang is om deze jongeren inzicht te geven in de mogelijkheden die ze hebben. ‘Dit is onze maatschappelijke taak’, klinkt het.

We danken de volgende bedrijven voor hun bijdrage:
Aldi, Budé Groep, Gamma Belvedère, Hema Grote Staat, Kruidvat, Pet’s Place, Envida, In Harmony, Sevagram, Vebego Cleaning Services, Vebego Services, MTB Maastricht, Rions, Stadsbeheer Maastricht, Debets Mechanical Support, Oostwegel Groep, Subway BP, Vaeshartelt, Dolmans, Vebego Groen, Olivers Specialiteiten, Zuyderland Thuishulp

Ook dank aan onze sponsoren: Yvey, MTB, Olivers Specialiteiten, Bakkerij Paulissen en MVV