Stagebedrijf
in beeld:
Slagerij Doeleman

Op een bedrijventerrein grenzend aan Maastricht ligt Slagerij Doeleman, een ambachtelijk familiebedrijf. Op deze locatie bereiden ze hun vleeswaren die vervolgens op diverse markten worden verkocht. Maar Doeleman is meer. Het is namelijk ook officieel erkend stagebedrijf voor enkele jongeren van IZEO Via Jeugd.
Bij binnenkomst heten vrolijke gezichten je welkom. Je voelt het meteen: hier werkt een Team.

Beeldvorming

Doeleman biedt al zo'n anderhalf jaar stageplekken voor onze jongeren. ‘Zo'n twee jaar geleden maakten we kennis met elkaar. Natuurlijk is het dan even over en weer helder krijgen wat de verwachtingen zijn,’ vertelt Ivo, stagecoördinator vanuit IZEO Via Jeugd.
‘En ja, in het begin vraag je je wel af hoe dat zal gaan met deze jongeren. Al wil je het niet, toch heb je een bepaald beeld,’ beaamt Davy, één van de eigenaren van ambachtelijk familiebedrijf Doeleman. ‘Je hoort en ziet regelmatig iets in het nieuws of op de socials verschijnen en vaak is dat niet echt positief.’

Een klasse apart

Inmiddels is dat beeld heel wat genuanceerder geworden, vertelt Doeleman. ‘Ik ben ook blij dat onlangs die documentaire op L1 is geweest. Mensen krijgen zo een veel realistischer beeld van wat er écht op het terrein gebeurt en waarom de dingen soms lopen zoals ze lopen.’ Davy refereert hier naar de documentaire ‘Een klasse apart’ van Paul Versteegen waarin verschillende jongeren van Via Jeugd een periode lang worden gevolgd door de camera. ‘Eén van hen liep bij ons stage,’ vertelt Davy trots.

Meedraaien

Stagebegeleiders, van bedrijf en school, in beeldOp dit moment heeft Doeleman twee jongeren van IZEO Via Jeugd onder zijn hoede. Bas begeleidt deze twee leerlingen vanuit IZEO en is tevens de vaste contactpersoon voor Davy. ‘Iedere dinsdag zijn ze met hun drieën bij ons te vinden. En dan draaien ze in principe gewoon met het team mee.’ aldus Davy. ‘Natuurlijk kijken we welke werkzaamheden passend zijn voor de leerlingen. In het kader van de veiligheid mogen ze bijvoorbeeld niet werken met alle machines.’
Soms blijkt uit zo’n stage dat een leerling een stapje verder kan. Dan wordt, in overleg, het stagemoment uitgebreid. In praktijk betekent dit dat de leerling dan zonder begeleiding van school de werkzaamheden op de stageplek uitvoert. ‘Dat is weer een stuk zelfstandigheid die ze opbouwen. Vervolgens bekijken we hoe dat gaat.’ vertelt Ivo.

Onderdeel van het team

Slagerij Doeleman is een ambachtelijk familiebedrijf. Op hun locatie in Gronsveld bereiden ze hun vleeswaren die vervolgens op diverse markten worden verkocht. En dat het een familiebedrijf is, dat voel je. Davy: ‘De leerlingen vormen echt een deel van ons team. Dat vinden we belangrijk. En ja, naast het werk maken we ook lol samen. Ook dat is hoe het in ‘de echte wereld’ gaat.’
Wanneer de leerlingen een hele dag aanwezig zijn, sluiten ze ’s middags ook aan bij het eten.
‘Ja, dat doen we hier iedere middag samen. Daar blijkt ook weer uit dat we teamverband heel belangrijk vinden. En het is dan mooi te zien hoe die jongeren genieten van het samen gezellig aan de tafel zitten.’ gaat Davy verder. ‘En van hun zelfgemaakte gehaktballetjes!’ voegt hij nog lachend toe.

Communicatie is de sleutel

De communicatie is de sleutel tot de goede samenwerking tussen Doeleman en IZEO, zo geven de heren aan. ‘Het vooraf duidelijk maken van de verwachtingen over en weer is één ding, maar vervolgens ga je van start en loop je natuurlijk ook tegen dingen aan. Dan is het gewoon belangrijk dat je elkaar direct weet te vinden en niet bang bent om zaken aan te kaarten.’ zegt Davy. ‘Tussen Bas en ons is de communicatie open en direct en zijn de lijnen kort. Dat is heel prettig.’
Davy vervolgt: ‘Maar ook intern is die communicatie belangrijk. In sommige gevallen moet je ook even nadenken wat of hoe je de dingen zegt. Dat hebben wij ook moeten leren.’

Groeiend zelfvertrouwen