‘En dit is het zitje tegenover de bar’, zo vertelt Vincent die ons rondleidt door zijn stagebedrijf. Hij volgt op dit moment de cursus Horeca bij Praktech. Naast theorie- en praktijklessen op de opleiding is stage ook een belangrijk deel van deze cursus.

Logische keuze

Vincent kookt in zijn vrije tijd graag, het is zijn passie. De cursus Horeca is voor hem dan ook een logische keuze. En al staat Vincent tijdens zijn stage niet achter de potten en pannen, hij is wel van toegevoegde waarde in het bedrijf. En dat vindt hij belangrijk.

De échte praktijk

‘In het begin was het wel erg wennen hier’, vertrouwt Vincent ons toe. ‘Dit is de echte maatschappij, het is een drukke omgeving en dat is voor mij wel even nieuw.’ Vincent woont beschermd en is het dus heel wat rustiger gewend. ‘Maar nu gaat het goed en ik vind het heel leuk dat ik andere mensen leer kennen.’

Op de vraag of het in de praktijk ook zo gaat als hij in zijn cursus heeft geleerd, geeft hij aan dat dat echt niet altijd het geval is.

Grenzen onderzoeken en verleggen

Cursist Vincent en stagebegeleider Jeroen - samen leren‘Maar ook dat is leren’, zegt Jeroen, eigenaar van SOFA waar Vincent nu stage loopt. ‘En daar is een stage uiteindelijk ook voor bedoeld’. Maar dat betekent niet dat er niet echt gewerkt wordt. ‘Als eerste wil je een veilige haven bieden, maar van daaruit kijken we wel meteen verder. Onze stagiaires worden gezien als volwaardige medewerkers. Uiteraard nemen we de tijd om dingen uit te leggen en aan te leren. We kijken naar wat kan en onderzoeken samen waar de grens ligt van wat al wel en wat (nog) niet kan’. Vincent knikt instemmend: ‘Je wordt voor vol aangezien en ik voel me ook echt medewerker, net als de rest’.

Leergierig zijn

De talenten van Vincent liggen volgens zijn stagebegeleider onder andere in het leergierig en secuur zijn. ‘Wanneer ik hem iets vraag te doen, dan kan ik ervan op aan dat Vincent deze klus secuur klaart. Heerlijk is dat!’

Dat Vincent leergierig is blijkt ook wel uit de opmerking dat hij nog wel een aantal andere talen zou willen leren. ‘We werken in een internationaal team en dan is het soms wel handig om de andere taal nog iets beter te beheersen’.

Aan ambitie dus geen gebrek. Inmiddels heeft Vincent zijn certificaat van de cursus behaald dus wie weet wat de toekomst nog brengt.

terug naar de website van Praktech