Psychische problemen

Het schooljaar is amper begonnen of het nieuws dendert al binnen: Kwart jongvolwassenen heeft psychische problemen en Meisjes in Nederland zijn minder gelukkig dan vijf jaar geleden.

Uitkomsten van onderzoeken van CBS, Trimbos Instituut, Sociaal en Cultureel Planbureau en Universiteit Utrecht die er niet om liegen.

Hoe gaan we hiermee om?

Corona lijkt effect te hebben op deze uitkomsten. ‘Maar eigenlijk is dat nu niet eens zo belangrijk’ aldus Susanne, trainer bij Wervelkind. ‘Natuurlijk moeten we lessen trekken uit de afgelopen periode om bij een eventueel volgende pandemie die dingen goed te doen. Maar het is nu vooral belangrijk hoe we omgaan met de jongeren die nú kampen met psychische problemen.’

Signalen oppikken

‘Precies’ vult Rachelle, collega van Susanne, aan. ‘En dat geldt niet alleen voor ouders en verzorgers, maar ook voor bijvoorbeeld leerkrachten en begeleiders. Wat kunnen zij al doen in de klas? Welke signalen kunnen zij oppikken en hoe gaan ze er vervolgens mee om? Vaak zijn dat kleine dingen, maar die kunnen een grote impact hebben.’

Praktische trainingen

Wervelkind geeft praktische trainingen rondom verschillende thema’s, waaronder bijvoorbeeld angst/depressie of traumasensitief werken. Deze trainingen zijn erop gericht om leerkrachten of begeleiders te helpen hun leerlingen/jongeren te begeleiden.

‘Iedere training bestaat uit theorie en vooral veel praktijk. Dáár moet het namelijk gebeuren. Dus, veel voorbeelden van hoe het in de praktijk werkt, zowel onze praktijk als die van onze opdrachtgever. En daarbij is er altijd ruimte voor eigen inbreng.’ zo vertelt Susanne.

Meer informatie?

Nieuwsgierig naar de trainingen van Wervelkind?
Check de site en neem vrijblijvend contact op!