Enige tijd geleden bezocht collega’s van het Regionaal Werkbedrijf Praktech. Onder hen Ron van Baden, regioleider FNV Zuidoost Nederland. Het was een uitgelezen moment om te laten zien welke rol Praktech heeft of kan hebben in het speelveld tussen werkgevers en werknemers.

Samenwerking van álle partijen

Peter Kamps besteedt er ook aandacht aan in zijn column bij De Limburger, waarvoor hij sprak met Van Baden. De titel ‘In crisistijd moet iedereen uit de eigen bubbel komen’ geeft al aan dat samenwerking meer en beter moet. Volgens Van Baden gaat het hierbij om samenwerking van álle partijen: van werkgevers tot gemeenten en van UWV tot sociale partners en onderwijs. Want dan kunnen werkzoekenden op zorgvuldige en juiste manier aan nieuw werk en perspectief worden geholpen.

De regioleider FNV noemt een aantal voorbeelden van hoe het volgens hem zou kunnen of misschien wel moeten.
Een van de genoemde voorbeelden is Praktech ‘een praktijkschool in Cadier en Keer, waar leermeesters jongeren zonder diploma alsnog een vak leren. Het kan dus wel, lijkt hij (Van Baden red.) te willen zeggen.’

Praktech = samenwerken

Praktech hanteert inderdaad het ‘meester-gezel-systeem’. Een manier van opleiden waarbij begeleiding en praktijk de sleutelwoorden zijn. De visie van Praktech is dat we samen verder komen. Het is dan ook logisch dat Praktech met diverse partijen intensieve samenwerkt, zoals gemeente Maastricht-Heuvelland, UWV en VISTA-college.
Daarnaast is er ook een nauwe samenwerking met het bedrijfsleven. Voor de cursisten wordt in het bedrijfsleven gezocht naar stage- en werkplekken.
Maar Praktech biedt ook her- of omscholingstrajecten, al dan niet in samenwerking met bedrijven. Een specifiek voorbeeld hiervan is het traject ‘klus-adviseur’ bij Praxis.

Meer informatie?

Wilt u weten wat Praktech voor u kan betekenen? Neem dan al eens een kijkje op onze website.
En natuurlijk denken we graag met u mee over trajecten op maat. Neem hiervoor vrijblijvend contact met ons op.

terug naar de website van Praktech