Levensecht leren
met een
heftrucksimulator

Het is een rustige middag in De Loods in Stein. Maar dat wil niet zeggen dat er niet hard wordt gewerkt!

De Loods is al enkele jaren een vaste plek voor leerlingen van IZEO Koraal (Urmond). De Loods is zo ingericht dat er verschillende activiteiten kunnen plaatsvinden. Van creatieve activiteiten aan grote tafels tot een heuse werkplaats voor fietsen. Achter in De Loods bevindt zich nog een aparte werkplaats voor houtbewerken. Leerlingen mogen trouwens zelf ook projecten voorstellen. Zo is er op dit moment een jongere bezig met het repareren van een skelter.

Maar vandaag zijn we hier om de heftrucksimulator te bewonderen die eind vorig schooljaar in gebruik is genomen.

Leerkracht Maikel geeft uitleg bij de heftrucksimulatorSimulator

De simulator staat in de ‘kantoorruimte’ van De Loods. ‘Met deze simulator kunnen we onze leerlingen voorbereiden op een heftruckexamen.’ vertelt Maikel, leerkracht bij IZEO Koraal, terwijl hij de sim laat zien.

Vanuit de stoel van de heftruck kijkt de leerling uit op twee grote schermen vóór en een groot scherm achter zich. Deze geven de ruimte weer waarin de heftruck zich bevindt. Met het paneel naast de armleuning van de stoel bedient de jongere de heftruck. Alles is ‘realtime’ te volgen op de schermen. Voor een nog realistischer effect kan de leerling ook gebruik maken van een VR-bril.

Praktijk én theorie oefenen

De simulator combineert theorie met praktijk. ‘De leerling doorloopt verschillende modules. Per module staat een item centraal. Aan de hand van verschillende instructies leert de jongere zowel praktijk als theorie.’ legt Maikel uit. ‘De sim vraagt bijvoorbeeld naar een bepaald onderdeel van de heftruck, dan moet de leerling met een joystick het onderdeel aanwijzen op het scherm. Als instructeur kan ik zien hoe zo’n jongere een module doorloopt en waar nog extra aandacht nodig is.’

Als alle thema’s zijn doorlopen kan de leerling worden aangemeld voor het examen. Maikel: ‘Samen met een leerkracht van De Buitenhof kijken we of we een groepje leerlingen bij elkaar hebben die we tegelijkertijd kunnen aanmelden. Vervolgens krijgen deze leerlingen dan nog twee dagen een ‘opfriscursus’ en gaan ze op voor praktijk.’

Dit biedt mogelijkheden

Maikel hoeft niet lang na te denken over een antwoord op de vraag wat nu het voordeel is om een dergelijke simulator op eigen locatie te hebben. 'Ten eerste is het al fantastisch dat we nu überhaupt een heftrucktraining kunnen aanbieden. Voorheen hadden we die mogelijkheid niet.’ aldus Maikel.

‘Maar het voordeel zit 'm vooral in het feit dat we zelf de lessen kunnen inplannen. Je moet je voorstellen dat de spanningsboog van een leerling per dag kan verschillen. Lukt het een keer maar een half uurtje? Geen probleem, dan oefen je een half uur. Dat is de vrijheid die we nu hebben met deze sim op eigen locatie.’ aldus Maikel.

Enthousiast koppie

Iedere leerling heeft zijn eigen account en logt daarmee in op het systeem. ‘Een leerling gaat dus direct verder waar hij vorige keer is gebleven. En wij als begeleiders kunnen per leerling de vorderingen volgen. Zijn er onderdelen die moeilijk blijken, dan kunnen we daarover meteen het gesprek aan gaan. Wat ging er fout, maar vooral: wat kunnen we doen om het volgende keer goed te laten gaan. En als zo'n leerling dan weer met een enthousiast koppie op de stoel kruipt ...., daar doen we het voor.’ glimlacht Maikel.

Dankzij Mplooi Foundation, Koraal en Alterius kunnen onze leerlingen gebruik maken van deze prachtige simulator.