Leerlingen
bezoeken
Amerikaanse Begraafplaats

We leven al meer dan 75 jaar in een vrije samenleving. Het is belangrijk dat ook de jeugd weet wat er in de Tweede Wereldoorlog is gebeurd en welke offers er zijn gebracht.

Herdenken

In Margraten ligt de Amerikaanse begraafplaats waar de Amerikaanse bevrijders worden herdacht. Er liggen 8301 Amerikaanse bevrijders begraven en de namen van 1722 vermiste Amerikaanse land- en luchtstrijdkrachten zijn gebeiteld op de ‘Muren der Vermisten’.
Ruim 250.000 belangstellenden bezoeken jaarlijks deze begraafplaats. Zo ook onze leerlingen.

Actief bezoek

De begraafplaats in Margraten is één van de grootste ter wereld. De leerlingen kregen een rondleiding van Jori, gids op deze begraafplaats. Hij vertelde over de Tweede Wereldoorlog én over de jonge strijders die hier begraven liggen. Vervolgens trokken de leerlingen eropuit voor een speurtocht. Aan de hand van die speurtocht verkenden ze het terrein én ontdekten ze de verhalen achter enkele soldaten. Het was te zien en merken dat het indrukwekkend was.

Echt geïnteresseerd

Tijdens de rondleiding luisterden de leerlingen geboeid en stelden ze goede vragen. Het was aan alles te merken dat ze echt geïnteresseerd waren. ‘Jullie zijn één van de leukste groepen die ik heb gehad!’ aldus Jori, die zelf actief vrijwilliger is bij Stichting Adoptiegraven Margraten.
Wat een mooi compliment van Jori. En de begeleiders van de leerlingen die dag waren het volledig met hem eens!

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor de Alterius Nieuwsbrief

Bedankt voor je inschrijving!