We zijn geen standaard scholenorganisatie — en dat willen we ook niet zijn. Onze leerlingen hebben complexe behoeften en verdienen onderwijs waarin ze zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen. Dat begint bij mensen zoals Casper die onlangs bij Alterius in dienst kwam.
Hoe bevalt het hem? Welke dingen zijn hem opgevallen in de korte tijd dat hij bij ons werkzaam is? Die vragen legden we hem voor.
In nog geen drie maanden heeft Casper al een aardig beeld van de organisatie. Hij werkt fulltime als onderwijsassistent bij zowel het so als de vso (onderbouw) van De Buitenhof. ‘De ene dag vind je me tussen de leerlingen van groep 3 en de dag erna kan dat inderdaad bij de pubers zijn,’ lacht Casper. ‘Maar dat is precies wat ik leuk vind, de afwisseling en diversiteit.’
Groeien geeft voldoening
Tijdens zijn CIOS-opleiding ontdekte Casper het speciaal onderwijs. ‘Ik liep in die periode stage in het speciaal basisonderwijs en voelde dat dit was wat me trok,’ vertelt Casper. ‘Een kind met die extra hulpvraag wil ik helpen, op meerdere gebieden. En dat ik dan vervolgens mag zien dat zo’n leerling daadwerkelijk groeit in datgene wat hij doet, ja, daar haal ik wel voldoening uit.’
Beweging als middel
Casper, zelf enthousiast en fanatiek tafeltennisspeler, vindt het heerlijk om in de gymzaal de leerlingen te begeleiden. ‘Leerlingen voelen zich vaak net iets vrijer in een gymzaal dan in een klaslokaal. Ik vraag ze soms ook om letterlijk hun grenzen te verleggen. Dat is juist het leuke. Om te kijken wat er nodig is, kijken hoe beweging bij kan dragen aan hun (sociale) doelen.’
Casper vervolgt: ‘De nadruk voor mij ligt op zoals ik het noem gedragsmatig sleutelen. Hoe kan ik beweging inzetten om de leerlingen te helpen om te gaan in bepaalde situaties? En dat is voor iedereen anders. Dat betekent dus differentiëren en creatief aan de slag. Heerlijk toch?’
Je wordt meteen gezien
Starten bij een nieuwe werkgever, betekent ook nieuwe collega’s, andere (ongeschreven) regels, een nieuwe omgeving. Hoe is de start van Casper geweest, zo’n twee maanden geleden?
‘Vanaf het begin ervaar ik een gevoel van saamhorigheid en collegialiteit. Het was een warm ontvangst. Collega’s stappen meteen op je af, tonen interesse, bieden hulp aan. Je wordt meteen gezien. Dat is heel fijn.’
Hard van stapel
Casper: ‘Ik houd ervan om nuttig te zijn en efficiënt te werken. Vandaar dat ik meteen veel ben gaan lezen, ik wilde alles weten zodat ik overal van op de hoogte ben. Maar daarin ben ik een beetje ‘teruggefloten’. Niet dat het niet mocht, maar er wordt hier echt op me gelet. ‘Land eerst maar eens’, krijg ik te horen. Fijn dat die ruimte wordt geboden.’
Collegialiteit
Terugkijkend op zijn eerste werkweken omschrijft Casper deze als vol variatie en uitdaging. ‘Ik merkte dat ik echt wel in een ritme moest komen, maar dat lukte gelukkig al snel. En het voldane gevoel heb ik eigenlijk al vanaf het begin gehad. Dat is ook wel iets wat ik heel belangrijk vind aan werk, voldoening en het gevoel van collegialiteit. En wat dat laatste betreft zit het hier zeker ook goed. Ik heb in die korte tijd al veel plezier beleefd, zowel in als buiten schooltijd.’
Leerzaam
Dat Casper het naar zijn zin heeft, is duidelijk aan hem te zien en te merken. Is er dan niets wat tegenvalt? ‘Nou, eigenlijk niet. Bij binnenkomst viel me voor dat iedere collega een goede structuur hanteert en een goede groepsdynamiek behoudt. Ieder op een eigen manier, maar toch ook weer gezamenlijk. Dat is wel iets wat ik bewonder, dat ieder dat op zijn eigen wijze doet. Dat wil ik ook graag goed leren. Het zoeken naar de balans tussen de juiste manier vinden om een leerling goed te begeleiden, maar soms ook niet te streng willen zijn, kan soms een uitdaging zijn. Maar dat maakt het meteen ook weer zo leuk en leerzaam.’