Interne training Wervelkind - ervaringen van collega's

Als onze nieuwe collega’s in een onderwijsgevende functie starten, nodigt Alterius hen uit voor een reeks trainingen van Wervelkind. Eén van de kernwaarden van Alterius is namelijk ‘vakmanschap’ en professionalisering is daar onlosmakelijk mee verbonden.
Wervelkind, zelf onderdeel van Alterius, biedt deze nieuwe collega’s een vijftal trainingen.
Hoe ervaren onze collega’s deze trainingen? Wat biedt het hen?

We vroegen twee van de deelnemers naar hun ervaringen.

Goede zaak voor élke leerkracht

Nga, docent Verzorging bij De Buitenhof, bijt het spits af. ‘Ik vind het een goede zaak om meteen bij het begin van een schooljaar te starten met zo’n cursus. Je gaat meer naar het kind kijken, je krijgt meer een beeld van het kind én je weet hoe je moet reageren of handelen.’

Lara, docent VSO Onderbouw, BB leerjaar 1 bij De Buitenhof, vult aan. ‘Ja, élke leerkracht, van welke onderwijsstichting dan ook, speciaal of regulier, kan veel baat hebben bij het volgen van deze trainingen. Het aansluiten op de hulpvraag van een kind wordt hierdoor makkelijker. En dat komt weer doordat er (onder andere!) begrip ontstaat voor kinderen met bepaalde stoornissen of problematieken.’

Reeks trainingen

In de reeks van trainingen die Rachelle en Susanne de nieuwe collega’s geven, zijn diverse thema’s opgenomen. Achtereenvolgens worden de trainingen AD(H)D, ASS, ODD en CD, Angst/depressie/suïcide en Hechting geboden. Hierbij komt niet alleen theorie aan bod, maar voornamelijk ook veel praktijk. Dat is immers ook de kracht van Wervelkind, de koppeling van theorie naar de werkvloer, de praktijk.

‘Dát is ook waar het moet gebeuren, op de werkvloer.’ geeft Rachelle, trainer bij Wervelkind, aan. ’Dus door het geven van veel voorbeelden komt de theorie tot leven en pas je het makkelijker toe in je eigen werk.’

Bovendien zorgt de manier waarop de training wordt gegeven voor betrokkenheid en motivatie. ‘Dat komt door de verschillende werkvormen die worden ingezet.’ aldus Lara. ‘Van korte filmpjes en het zelf laten ervaren wat kinderen met een bepaalde stoornis ervaren, tot het gebruik van Mentimeter en het zelf aan de slag gaan in kleinere groepjes. Echt fijn!’

Waardevol, ook als je al ervaring hebt!

Beide deelnemers hadden al ervaring met en kennis over de thema’s die in de trainingen aan bod kwamen. Toch geven beiden aan dat de trainingen waardevol waren.  Lara: ‘Ik heb meer, en op bepaalde vlakken nieuw, inzicht gekregen in de verschillende stoornissen en problematieken en welk gedrag daarbij komt kijken. Dit zorgt voor meer begrip in de benadering richting de kinderen. Net als de (individuele) aanpak, die vervolgens wordt gehanteerd.’

Susanne, trainer bij Wervelkind, vult nog aan: ‘Daarnaast is het ook mooi om te zien hoe deze startende collega’s hun ervaringen onderling uitwisselen. Alleen dat deel is al heel leerzaam en waardevol, ook voor ons als trainers!’

Persoonlijke groei

Deze trainingen zijn in eerste instantie opgezet om onze collega’s tot verdere ontwikkeling te laten komen in hun vak. Maar het is natuurlijk prachtig als die ontwikkeling nog breder plaatsvindt. Dat laatste gold bijvoorbeeld ook voor Lara. ‘Op persoonlijk vlak heb ik meer en nieuwe inzichten gekregen in mijn eigen gedrag en het gedrag van mensen in mijn directe omgeving. Dit heeft deels gezorgd voor opluchting, want het is niet ‘abnormaal’ om bijvoorbeeld chaotisch te zijn. Ik ben van mening dat in ieder individu één of meerdere kenmerk(en) vanuit bepaalde stoornissen zit(ten) en dat maakt ieder individu op zijn of haar eigen manier uniek.’ Mooier en treffender kunnen wij het niet zeggen.

Meer info?

Zelf meer informatie over één van de trainingen van Wervelkind?
Bekijk hier ons aanbod en neem vrijblijvend contact op.