Hoe voer je
een goed gesprek?

Het voeren van gesprekken. Iedereen doet het dagelijks dus zo moeilijk kan het toch niet zijn zou je denken. En toch benaderde MosaLira Wervelkind voor het geven van een training hierover. Een praktische workshop waar de collega’s direct iets mee zouden kunnen doen. Een kolfje naar de hand van Wervelkind dus.

Van elkaar leren binnen MosaLira

MosaLira startte vorig jaar met het Cluster Gelijke Kansen. Het idee is om nog meer dan voorheen de samenwerking op te zoeken tussen basisscholen die werken met dezelfde doelgroep. Dit wil men bereiken door écht bij elkaar over de vloer te komen en van elkaar te leren. Hoe ga jij hiermee om, hoe organiseren jullie dit, dat soort praktische vragen komen aan bod. Uiteindelijk is het doel om leerlingen nóg beter te kunnen begeleiden in de volgende stap van hun ontwikkeling.

Hoe voer je een gesprek – in de praktijk?

Bij elkaar in de klas kijken, samenwerken op diverse niveaus, de echte praktijk met elkaar delen, daar gaat het om. De vijf scholen die deelnemen aan dit cluster hadden ook voor ogen om gezamenlijk trainingen te volgen. Trainingen die direct aansluiten bij de praktijk van de scholen. Zo dus ook de vraag om een workshop ‘voeren van gesprekken’.

Gesprekken zijn er in vele vormen, soms zijn ze luchtig van aard, maar soms moet je ook zwaardere onderwerpen bespreken. En met name bij die laatste kunnen emoties een rol gaan spelen en hoe ga je daar als leerkracht mee om.

‘Deze workshop maakt je bewust van je handelen en zet je aan tot nadenken.’ aldus Miranda, zelf coach bij IKC De Geluksvogel. ’Hebben we de focus nog op de goede plek? Vergeet niet de dingen die wel goed gaan. Uiteindelijk zit iedereen in het gesprek zit er met hetzelfde doel; het beste voor het kind.’

Omgaan met emoties in een gesprek

In de praktijk is het helaas zo dat we ook te maken krijgen met verbaal agressieve ouders of verzorgers. Laat je je hierdoor leiden of laat je je misschien verleiden om mee te gaan in die emotie? Wat kun je doen om het gesprek weer de juiste wending te geven om er zo toch een constructief gesprek van te maken?

In de workshop geeft trainer Rachelle veel praktijkvoorbeelden en aan de hand daarvan ook praktische tips en handvatten. ‘Door kleine (op het eerste oog simpele) opdrachten maakte Rachelle ons bewust van wat er gebeurt tijdens communicatie’ vertelt Miranda. ‘Daarnaast was er ruimte voor eigen ervaringen en vragen die er leefden. Het was een middag van herkenning, bewustwording en handreikingen.’

En, soms is het niet altijd makkelijk om zelf weer in de ‘schoolbanken’ te zitten. ‘Maar,’ zo besluit Miranda, ‘Rachelle wisselde werkvormen af, waardoor theorie, praktijkvoorbeelden, doe-opdrachten, casussen bespreken en creativiteit met elkaar werden verweven tot een zinvolle workshop!’


Deel deze pagina

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor de Alterius Nieuwsbrief

Bedankt voor je inschrijving!