Help jij
jouw leerling?

Een op de vijf jongeren heeft wel eens aan suïcide gedacht, zo meldt de stichting 113 Zelfmoordpreventie. ‘Als leraren zich dat realiseren, kunnen ze een belangrijke rol spelen in het leven van hun leerlingen’, aldus Evelien van Goor van de stichting 113 Zelfmoordpreventie.

Onderschatting

Vaak onderschatten leraren de invloed die ze kunnen hebben op leerlingen met sombere gedachten. Van Goor: “Wij horen regelmatig verhalen van jongeren die zeggen: toen mijn leraar dat zei, heeft me dat zo geholpen. Alleen luisteren kan al zo belangrijk zijn. Dus wees vooral niet bang dat je het verkeerde zegt. Zolang je een open gesprek voert, dicht bij jezelf blijft en oprechte vragen stelt, kun je weinig fout doen. Weet ook dat je niets hoeft op te lossen; de gedachten en gevoelens van een leerling serieus nemen en de weg naar hulp wijzen, is genoeg.”

Gesprek aangaan

Het is heel normaal dat je het spannend vindt om het gesprek aan te gaan met een leerling of jongere. Maar, zeker gezien de invloed die je als leraar hebt, is dat geen reden om niets te doen. Je kúnt deze jongeren helpen. En dat door iets ‘simpels’ als het gesprek aangaan.
Tijdens een gesprek hoef je niet met oplossingen te komen; luisteren en vragen stellen helpt vaak al.
Je kunt ook helpen door met de leerling mee te denken waar hij hulp kan vinden. En als leraar kun je gevoelens en gedachten normaliseren en vertellen dat hij niet de enige is die zich zo voelt.

Ga die drempel over!

Dus, ga die drempel over. Ga het gesprek aan. Maak het zo concreet en gericht mogelijk en geef geen ruimte voor (eigen) interpretatie. Vraag bijvoorbeeld specifiek of jouw leerling denkt aan zelfmoord.
Bedenk dat als jij als leraar de drempel van het gesprek aangaan overgaat, jouw leerling dat niet hoeft te doen. En dat is alweer een drempel minder.
Kijk voor meer informatie op de site van stichting 113 Zelfmoordpreventie.

Training Wervelkind

Zelf meer te weten komen over dit onderwerp? In de training Angst, depressie en suïcide besteedt Wervelkind hier ook aandacht aan. De eerstvolgende online training vindt plaats op 8 februari aanstaande!
Kijk voor meer informatie op onze site.