Voorzichtig loopt Chassy het kantoor van Rob Felix Glas binnen. Hij is vandaag niet aan het werk. ‘Ik heb drie gebroken tenen, maar morgen ga ik gewoon weer beginnen hoor!’, lacht Chassy. Dat geeft al wel iets weer van de arbeidshouding van deze jongeman. En van het feit dat hij het hier goed naar zijn zin heeft.

Cursist Praktech aan de slag bij Rob Felix GlasAl vele werkplekken gezien

Chassy vertelt over zijn zeer ruime werkervaring. Hij heeft op veel verschillende werkplekken rondgelopen, altijd via uitzendbureaus. Helaas zat een contract er steeds niet in. Soms zat Chassy voor langere tijd zonder werk en moest hij helaas aankloppen bij de Sociale Dienst. Als deze met het voorstel komt om terug naar de schoolbanken te gaan, ziet Chassy de bui hangen. ‘Ik ben geen type om naar school te gaan, het is niet voor niks dat ik daar destijds al ben weggegaan. Op mijn zeventiende ben ik begonnen met werken.’

Toch nog even naar school

Samen met Praktech wordt er gezocht naar mogelijkheden om Chassy toch aan het werk te krijgen. Dat lukt. Hij volgt een cursus stukadoren bij Praktech. Door de praktijkgerichte vorm waarin de cursus wordt gegeven, voelt het voor Chassy meer als werken dan leren. Toch gaat hij niet verder als stukadoor.

Als het bedrijf Rob Felix Glas vraagt om medewerkers ziet de jobcoach van Praktech wel een match. De bedrijfsleider van Rob Felix Glas vertelt dat er in de regio geen opleidingen tot glaszetter zijn. ‘Maar een werknemer met de juiste instelling en gevoel voor het werk is voor ons voldoende. Het vak leren wij ze terwijl ze bij ons bezig zijn.’ En dus kreeg Chassy de kans om zich te bewijzen.

Leren op de werkplek

Het zijn drukke tijden in het glasbedrijf. Veel huishoudens willen verduurzamen en dat betekent dat oude ramen vervangen moeten worden. Het team van Rob Felix kan dus wel wat uitbreiding gebruiken. Chassy: ‘Je begint met het schoonmaken van kozijnen voordat het glas erin wordt geplaatst. Soms gaan er dingen fout, maar dat is hier ook niet erg, daar leer je alleen maar van. Stapje voor stapje gaat het steeds beter.’ De bedrijfsleider vult aan dat veiligheid ook een van de belangrijkste dingen is waar vanaf het begin op wordt gehamerd. ‘Je hebt wel met glas te maken. En met een glasplaat van 80 of 100 kilo moet je voorzichtig omspringen. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je omstanders.’

Een match!

‘Nu ben ik zover dat ik eigenlijk alles alleen mag doen.’, zegt Chassy terecht met trots. Hij hoopt binnenkort ook zijn rijbewijs te halen zodat hij er ook alleen op uit kan met een busje als dat nodig is. Chassy heeft inmiddels dat felbegeerde contract. Dat hier sprake is van een match moge duidelijk zijn.

terug naar de website van Praktech