De wereld in

De jongeren van IZEO Koraal (Urmond) en IZEO Via Jeugd werken al enkele weken rondom het thema Wereldburgers.

Typisch

Kennismaken met ‘de wereld’ in je eigen vertrouwde (school)omgeving. Dat is wat de jongeren de afgelopen weken hebben gedaan. Ze maakten kennis met verschillende landen en onderzochten daarbij wat er zo typisch aan dat land was. Die informatie brachten ze bijvoorbeeld in beeld door een grote mindmap te maken, die vervolgens in de gangen van de school werden gehangen. Zo kon iedereen lezen welke tradities of welke typische gerechten er horen bij een land als Suriname, Marokko of Frankrijk.

Gouvernement

Maar dit ‘deskresearch’ was niet de enige vorm waarop de jongeren doken in dit thema. Onlangs bijvoorbeeld bezochten de jongeren uit Urmond het Gouvernement in Maastricht.
Daar kregen ze een rondleiding door het hele gebouw. Zo zagen ze bijvoorbeeld het bestuursgedeelte (dat op het bestuurseiland ligt) en de feestzaal, maar namen ze ook een kijkje in de vergaderzaal van de Gedeputeerde Staten. Tijdens de rondleiding kregen ze uitleg over hoe Limburg tegenwoordig wordt bestuurd en kwam ook het (bestuurlijk) verleden van Maastricht aan bod.

De plezierige en leerzame rondleiding werd afgesloten met een kop koffie of thee voor de liefhebbers.

Binnenkort bezoeken de jongeren van onze andere locatie in Cadier en Keer het Gouvernement. We wensen ze alvast veel plezier!

Zelf nieuwsgierig naar ons Gouvernement?
Klik hier voor een virtuele rondleiding.