Dat is
wat we wilden!

Het is alweer een tijd geleden dat Rachelle één van de scholen van Movare bezocht om te kijken of Wervelkind iets voor ze kon betekenen. Daaropvolgend sprak ze met Lian van den Bosch, procesbegeleider bij Movare.
Lian: ‘Dat was een goed gesprek en we zagen ook zeker mogelijkheden. Dus dat was al een mooi begin.’

Aansluiten bij de behoeften

Movare biedt haar medewerkers geregeld (bij)scholingsmomenten. ‘Daarbij willen we graag dat de trainingen of cursussen die we bieden aansluiten bij de behoeften in de organisatie.’ vertelt Lian.
Als procesbegeleider binnen Movare is zij betrokken bij allerlei processen die te maken hebben met onderwijs. ‘En dat is breed,’ lacht Lian. Samen met de collega’s uit ons team Onderwijskwaliteit werken we voor de hele stichting. Zo kom je dus op veel scholen en zie je op een gegeven moment ook zaken waarin scholen (extra) ondersteuning kunnen gebruiken.’

Link

Dat was ook de schakel naar Wervelkind. ‘Ik hoorde regelmatig van leerkrachten dat het lastig was om te gaan met verschillende problematieken in de groep. Wat zijn de verschillen, hoe handel je bij een combinatie van problematieken? Of wat kun je doen als het om zwaardere gedragsproblematiek gaat?’ benoemt Lian. ‘Omdat Rachelle in ons gesprek al de mogelijkheden van Wervelkind had benoemd, was het vervolgens een kwestie van de link leggen.’

Direct mee uit de voeten

Na overleg binnen de stichting werd besloten de training (On)opvallend gedrag… en nu? in te zetten. Na een voorbespreking werd de training op maat gemaakt voor de scholingsvraag van Movare. ‘We wilden een training die aansluit bij onze doelgroep, de leerkrachten en intern begeleiders van onze scholen. Daarnaast moest het vooral een training zijn waarmee de deelnemers direct uit de voeten konden.’ aldus Lian.

Dat is wat we wilden

Afgelopen januari werd de training intern aangeboden. ‘Die vond plaats op een woensdagmiddag en we weten hoe het gaat. Iedereen heeft het druk en dit komt er dan bovenop.' Lian vervolgt: ‘Het is mooi om te zien dat er toch collega’s bereid zijn om de training te volgen. Maar vooral dat de deelnemers de training zo waardevol vonden. Collega’s zeiden ook echt handvatten te hebben gekregen die ze direct de volgende dag zouden kunnen inzetten. Dát is wat we wilden!’

Op naar het vervolg

Op de vraag of er nog een vervolg komt, antwoordt Lian positief. ‘Zeker! In mei staat de volgende training (On)opvallend gedrag… en nu? gepland.’ vertelt ze. ‘Eigenlijk zou je willen dat iedere leerkracht deze training volgt. Dat zeg ík niet alleen, maar die reacties hoorde ik ook van anderen die de training hadden bijgewoond.'