Bikken bij De Buitenhof!

In het groen van de wijk Welten ligt De Buitenhof, school voor primair en voortgezet speciaal onderwijs. Het is een andere dan andere scholen. De leerlingen hier krijgen extra begeleiding vanwege hun gedrag- en/of psychische problematieken. Maar naast die begeleiding krijgen ze vooral onderwijs, zoals in iedere andere school.

Opdoen van (succes)ervaringen

‘De focus ligt bij ons op onderwijs. Onderwijs dat past bij onze leerlingen. En dat betekent dat we veel maatwerk leveren. Maar wat eigenlijk voor íedere leerling belangrijk is, is het opdoen van (succes)ervaringen. Dat helpt hen weer in verder hun ontwikkeling. En dat is wat we willen bereiken.’ Aan het woord is interim-directeur Joris Verhoeckx. Hij geeft aan dat de school ook graag kijkt naar andere dan de gangbare manieren om de leerlingen die ervaringen te bieden. ‘Daarom was ik ook meteen enthousiast over het voorstel van Kas en Nga!’

Ervaring buiten de school

Vakleerkrachten Kas en Nga geven les in het vak ‘horeca’. ‘Dat klinkt inderdaad heel breed en dat is het eigenlijk ook’, aldus de leerkrachten. ‘Onze leerlingen leren alles over hygiëne, het bereiden van maaltijden maar lopen bijvoorbeeld ook intern stage. Dat betekent dat ze maaltijden verkopen, bereiden en uitserveren aan onze eigen collega’s. En uiteraard werken we altijd met verse en gezonde producten’, vertelt Nga. Haar collega Kas vult aan: ‘En toen dachten we waarom laten we onze leerlingen niet ook aan de slag gaan met klanten buiten onze school? Maar dan wel vanuit de veilige omgeving van de school.’

Bikken bij De Buitenhof

Het idee van Bikken bij De Buitenhof was geboren. ‘Onze wijk Welten-Benzenrade kan na de meivakantie ook genieten van de heerlijke, gezonde gerechten die onze leerlingen maken’, aldus Kas. Eens per week bieden de leerlingen hun maaltijden of snacks te koop aan. Deze kunnen eenvoudig worden besteld via de website van De Buitenhof en vervolgens op vrijdag worden afgehaald.

‘Het letterlijk naar buiten treden van onze leerlingen zorgt voor een heel andere dimensie. Er komen heel wat andere vaardigheden kijken bij deze stap en dat is bijzonder leerzaam’ zegt Nga. ‘Ze kunnen niet wachten om vanuit onze foodtruck aan de slag te gaan!’

Eet smakelijk!

Wilt u ook eens een gerecht van Bikken bij De Buitenhof proberen? Ga naar de site van De Buitenhof en laat uw bestelling achter. De leerlingen van De Buitenhof gaan voor u aan de slag en zorgen voor een heerlijk gerecht, bereid met een glimlach!

Door uw bestelling bezorgt u onze leerlingen een mooi én leerzaam avontuur! Doet u mee?