Bijeenkomst scholennetwerk ‘Elkaar weer ontmoeten’

Vanuit het scholennetwerk Leren & Werken naar Vermogen bestaat er al jaren de zogenaamde Follow Up bijeenkomst, deze worden zo'n twee à drie keer per schooljaar georganiseerd.
Door de coronaperiode hebben deze Follow up bijeenkomsten langere tijd niet door kunnen gaan.
Vandaag staat de eerste weer sinds lang gepland… en iedereen kijkt er naar uit!

Het scholennetwerk Leren & Werken naar Vermogen bestaat uit de onderwijsinstellingen Adelante, CSN, St. Jozef, Terra Nigra, NOVO College Maastricht, VMBO Maastricht en VISTA College Entree opleidingen. Podium 24 en Gemeente Maastricht Heuvelland sluiten hierbij, met hun expertise op gebied van adviseren, verbinden en verzorgen van werving en selectie, met bijzondere aandacht voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, sinds jaar en dag aan.

Samen voor de jongeren

Tijdens de Follow Up bijeenkomsten creëren we tijd en ruimte om elkaar meer op inhoudelijk vlak te leren kennen. Dit keer vindt de bijeenkomst bij St. Jozef plaats in Cadier en Keer en staat het thema ‘Elkaar weer ontmoeten’ centraal.
Het interactieve programma is zo opgebouwd om enerzijds de deelnemers te informeren over de dagelijkse praktijk van St. Jozef en anderzijds de onderlinge samenwerking te bevorderen. Het uiteindelijke doel is om, wanneer dit nodig is (bijvoorbeeld in of bij trajecten van jongeren) elkaar (nog) sneller te vinden.

Denken in mogelijkheden

Ivo Nelissen, contactpersoon vanuit St. Jozef, heeft het middagprogramma op poten gezet.
‘We willen tijdens de sportieve activiteit of workshop de deelnemers een kijkje laten nemen in onze spreekwoordelijke ‘keuken’. Onze vakgroepen willen hen laten ervaren waar onze jongeren binnen ons IZEO-programma regelmatig mee aan de slag gaan.’ aldus Ivo. ‘We werken al een hele tijd samen in dit netwerk. En alhoewel we allemaal te maken hebben met jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt, is iedere organisatie en doelgroep toch weer anders. Op deze manier krijgen we meer zicht op elkaars jongeren en daarmee ook de verschillende mogelijkheden. Want dat is wel wat we met dit netwerk doen: denken in mogelijkheden!’

Zo’n 60 mensen nemen vanmiddag aan het programma deel, dat wordt geopend door zowel Ronald Paulissen, de bestuurder van Alterius (waar St. Jozef onder valt) als Harm Wijgergangs, de bestuurder van Via Jeugd (waarmee St. Jozef samenwerkt in het IZEO-programma).