Betere motoriek, betere ontwikkeling

Samen willen wij werken aan een fitte, gezonde en goed bewegende generatie. Een goede motoriek draagt bij aan de totale ontwikkeling van een kind. En daar dragen wij weer graag aan bij!

Werken aan motoriek

Afgelopen week namen leerlingen van De Buitenhof deel aan deze ‘bewegingsbaan’. Zij moesten binnen een bepaalde tijd het parcours afleggen en deden daarbij allerlei oefeningen. Iedere oefening meet als het ware een onderdeel van de motoriek, van de ‘coördinatieve vermogens’.

Daarbij gaat het bijvoorbeeld om aanpassingsvermogen (hoe snel kun jij je aanpassen aan een bepaalde omstandigheid en welke beweegoplossing kies je hiervoor) of om het koppelingsvermogen (het tegelijk of achterelkaar combineren van verschillende beweegvaardigheden). Maar ook zaken als reactiesnelheid en het houden van evenwicht komen aan bod.

Bijdragen aan gezonde leerlingen

De leerlingen vonden het met name leuk om dit parcours af te leggen. ‘Dat was ook te merken’, aldus Brady, docent Lichamelijke Opvoeding. ‘Met veel enthousiasme gingen ze aan de slag’. Bekijk hier een kort fragment.

De resultaten van de scan helpen Brady weer verder. ‘Het laat mij als docent weer zien waar er nog eventuele moeilijkheden zijn met betrekking tot hun motoriek. Hier kan ik dan weer mijn lessen op aan passen. En dat kan nu heel gericht per leerling’, vertelt Brady. ‘Het doel is om de motoriek van onze leerlingen te verbeteren of verfijnen. En dat draagt weer bij aan hun gezondheid.’

Inzet ICT in bewegingsonderwijs

De gebruikte MQ-scan is een volledig gedigitaliseerde tool die bestaat uit een digitale omgeving en een app. MQ staat hierin voor Motorische Quotiënt, zoals we ook de IQ (Intelligentiequotiënt) kennen.

Het gebruik van de MQ-Scan en het MQ-dashboard laat zien dat het inzet van ICT in het onderwijs op veel verschillende manieren kan. Het gebruik van deze ICT-middelen maakt dat scores objectiever en sneller weergegeven kunnen worden. Brady: ‘Het is fantastisch om op deze manier gebruik te kunnen maken van de data die dit middel ons biedt. Hierbij wil ik overigens wel opmerken dat alle gegevens conform de AVG-regels worden bewaard en beveiligd.’

naar de site van De Buitenhof