Aandacht voor welzijn!

Als jongeren reageren met woorden als ‘leerzaam’ en ‘interessant’ op een net door jou gegeven workshop, dan voelt dat goed!
Dat gebeurde een kleine twee weken geleden toen Wervelkind te gast was bij CIOS. Voor twee groepen studenten verzorgden onze trainers daar de workshop ‘Welzijn’.
In deze tijd een heel belangrijk item, zeker ook voor de jongeren.

'Iedereen heeft er wel eens last van'

In gesprek gaan over wanneer je een dag niet goed voelen wel oké is en wanneer dit een probleem wordt. Enkele jongeren merkten op: ‘Ik denk dat iedereen daar wel eens last van heeft’ ‘En dat is natuurlijk ook zo’ vertelt trainer Susanne, ‘iedereen hééft ook wel eens zo’n dag. Maar wat kun je doen als je steeds vaker zo’n dag hebt, herken je het dan als probleem en hoe ga je daarmee om.’
Rachelle vult aan: ‘Dat is waar we het over hebben met deze jongeren, we bieden ze praktische handvatten. Die handvatten nemen we mee vanuit onze eigen praktijk, onze ervaring als leerlingbegeleider en leerkracht in het speciaal onderwijs. Ook bespreken we welke wegen de studenten, binnen maar ook buiten school, kunnen bewandelen om tot de juiste hulpverlening te komen. En door verschillende (inter)actieve werkvormen te gebruiken tijdens de workshop, proberen we de drempel laag te houden voor de jongeren om te reageren op deze materie, zonder dat we het belang hiervan bagatelliseren.’

Herkennen en erkennen

Jongeren moeten zelf een beeld hebben bij wat ‘welzijn’ inhoudt en wat zij zelf kunnen doen als het met hun welzijn niet of minder goed gaat. ‘Het gaat om herkennen en erkennen, aldus Susanne. Als je eenmaal weet wat er aan de hand is, maar vooral ook welke volgende stappen je dan kunt nemen, dan ben je al een eind op de goede weg.’

‘En, het is heel mooi dat CIOS hier belang aan hecht en deze workshop aanbiedt aan hun studenten’, besluit Rachelle.

Interesse?

Wervelkind biedt deze workshop niet alleen aan jongeren, maar ook aan hun begeleiders zoals bijvoorbeeld een docententeam.
Meer informatie over de mogelijkheden hiervan? Neem vrijblijvend contact op met ons!