Voor jezelf

Stichting Alterius ontwerpt en verzorgt onderwijs voor kinderen en jongeren met ernstige opvoedkundige problemen en/of psychiatrische problematiek. Onze kernwaarden plezier, samenwerken, veiligheid en deskundigheid, spelen hierin een belangrijke rol.
Op één of andere manier zul je deze waarden terug vinden in de verhalen van onze bloggers. Zij nemen je mee in hun persoonlijke verhalen, waarin hun ervaringen of kijk op ontwikkelingen en de actualiteit centraal zullen staan.
Soms ontroerend of juist met humor, een andere keer kritisch of prikkelend, maar altijd vanuit hun eigen ervaring, vol enthousiasme en met hart voor hun vak!

De afgelopen maanden was het vooral acclimatiseren. Aarden en wennen aan een nieuwe situatie. Een ander gebouw, andere mensen, regels en afspraken. Maar vooral ook een andere manier van werken.

Verhuizing

Door de jaren heen heb ik al op flink wat verschillende afdelingen van De Buitenhof mogen werken. Begin schooljaar vond de ‘verhuizing’ van de onderbouw- naar de bovenbouw-locatie op de HVL plaats. Ondertussen voel ik me er helemaal thuis, maar het is wel echt even anders. Anders betekent niet slechter of beter trouwens. Het is er gewoonweg niet hetzelfde.
De tweedejaars leerlingen die ook de overstap naar de bovenbouw maakten merken dit ook. Na een zomervakantie starten op een andere plek waar alles anders en nieuw is, is dan toch wel spannend. Nieuwe gezichten, locatie, gebouw etc. Maar wat vooral voelbaar is en wat wat moeilijker onder woorden te brengen is, is de andere vibe en sfeer die er hangt. Het voelt wat gemoedelijker en dat zorgt voor meer rust. De leerlingen lijken hier serieuzer aan hun toekomstsperspectief te werken, meer bezig te zijn met hun eigen groei en ontwikkeling.

Einde in zicht

Op de bovenbouw wordt de ‘trechter’ aan opties en keuzes steeds smaller. Steeds gerichter werken onze leerlingen toe naar hun uitstroom en komt het einde op De Buitenhof langzaamaan in zicht. Een spannende tijd waarin steeds vaker gesproken wordt over examens en eisen, diploma’s en certificaten, uitstroom en niveau, stage en vaardigheden etc. Grote en belangrijke onderwerpen die ook ouders bezighoudt.
En daar waar de ene leerling heel gericht weet waar hij of zij uiteindelijk heen wil, weet de ander nog niet eens welke schoenen hij morgen aan wil. Voor een aantal is het al heel concreet maar voor de meeste nog een grote warboel van informatie en knopen die doorgehakt moeten worden.

Voor jezelf

De leerlingen werken individueler en als leerkracht ben je een coach en ondersteuner in hun weg naar de uitstroom.
De basis die op de hoofdlocatie gelegd is, wordt nu verder gefinetuned.
De puntjes worden op de i gezet.
Ze lijken steeds meer te begrijpen waar ze mee bezig zijn, maar vooral ook waar ze het voor doen.
Namelijk voor zichzelf.

Kelly Narings