Van een diploma knap je op!

Taco Bisscheroux, bestuurder van Stichting Alterius,
schrijft periodiek een blog voor deze site.
Actuele onderwerpen zullen de revue passeren.

Van een diploma knap je op!

Vorige week was een week om trots op te zijn. Onze leermeesters van Praktech in Cadier en Keer en leerkrachten van de Buitenhof in Heerlen hebben diploma´s en certificaten uitgereikt.

Tientallen leerlingen en cursisten zijn beloond voor al het harde werken. Het diploma bewijst dat ze beschikken over belangrijke competenties. Gelijktijdig halen ouders en verzorgers opgelucht adem. Een mijlpaal is bereikt en een volgende fase breekt aan.

Verwachtingen

Tijdens de diploma-uitreiking op de Buitenhof ontmoette ik een vader die ik een jaar geleden ook sprak. Hij maakte zich toen zorgen over zijn zoon die mogelijk geen toelaatbaarheidsverklaring voor het speciaal onderwijs meer zou krijgen. Het onthouden van deze verklaring door het samenwerkingsverband passend onderwijs zou betekenen dat zijn zoon zijn havodiploma niet bij ons zou kunnen behalen. De kans dat dat ergens anders wel zou gaan lukken, was heel klein.

De reden dat deze verklaring niet zou worden afgegeven was de volgende. De verwachting van degene die deze verklaring zou moeten afgeven, was dat deze leerling, gezien zijn problematiek, toch niet in staat zou zijn om verder te studeren. Of dat hij toch niet in staat zou zijn om op dit niveau een plek op de arbeidsmarkt te verwerven. Deze argumentatie hoor ik wel vaker, maar ik kan het er niet mee eens zijn.

De dag van vandaag

De dag van vandaag is in mijn ogen belangrijker dan de dag van gisteren of die van morgen. Als je vandaag iets doet wat je leuk vindt en je uitdaagt, zoals werken voor een havodiploma, is dat op zich al zó waardevol, dat niemand je dat mag onthouden. Je zelfvertrouwen groeit en de reden waarom je in het speciaal onderwijs zit, verdwijnt verder naar de achtergrond. Sterker nog, je knapt er zelfs een stukje van op. Je ervaart waar je, ondanks alles, toe in staat bent. Die positieve ervaring die je vandaag opdoet, neem je mee naar de dag van morgen.

Kijken naar de dag na morgen

Bij het onthouden van die toelaatbaarheidsverklaring wordt ook verwezen naar de toekomst. “Hij heeft straks dan wel een havodiploma, maar daar hij kan toch niks mee want…..” En dan volgt een argumentatie over de arbeidsmarkt en de beperkingen van de persoon in kwestie. Met andere woorden, stop de energie maar in iets anders, want doorstuderen zit er voor hem of haar toch niet in. Je zou denken dat wij sinds de jaren vijftig van de vorige eeuw een eind waren opgeschoten.

Kansen bieden

De ontwikkelingen in de arbeidsmarkt zijn moeilijk te voorspellen. Bovendien zie ik dat menig werkgever heel ver gaat om een passende arbeidsomgeving te creëren voor iedereen. Verder klinkt er in het argument ook iets van dat de jongere is uit ontwikkeld; zoals hij nu is, blijft hij de rest van zijn leven. Mijn ervaring is inmiddels dat je juist bij onze jongeren open moet staan voor verrassende wendingen in de ontwikkeling. Als het even kan, moet je die wendingen stimuleren. Een levensloop is niet te voorspellen.
We moeten geen kansen onthouden, maar kansen geven.

De toelaatbaarheidsverklaring is uiteindelijk toch verstrekt en deze leerling heeft cum laude zijn havodiploma behaald en gaat verder studeren. Van een diploma knap je op!

Taco Bisscheroux
bestuurder