The check OUT

Flexibiliteit, samenwerken, vakmanschap en respect. Dat zijn de vier kernwaarden van Alterius.
Op één of andere manier zul je deze waarden terug vinden in de verhalen van onze bloggers.
Zij nemen je mee in hun persoonlijke verhalen, waarin hun ervaringen of kijk op ontwikkelingen en de actualiteit centraal zullen staan.
Soms ontroerend of juist met humor, een andere keer kritisch of prikkelend, maar altijd vanuit hun eigen ervaring, vol enthousiasme en met hart voor hun vak!

Soms moet je ff ‘uitchecken’, oftewel stoom afblazen, ontspannen, ontstressen.
Na een hele week zwoegen, even de boel de boel laten. Bijvoorbeeld door gezellig met een bende collega’s een vrijmibootje na werktijd te doen, oftewel een vrijdag middag borrel.
Eigenlijk ben je kapoetie en wil je misschien ook wel liever thuis op de bank ploffen, maar de ontspanning en ontlading is toch ook wel welkom.

Persoon achter de collega

Heerlijk! Na een drukke en volle werkweek, (waarin het verantwoordelijkheidsgevoel altijd zo hoog ligt), de week afsluiten met een borreltje in de kroeg om de hoek. Daar hou ik van! En als het meezit gaan de voetjes van de vloer en worden er dansmoves over en weer getoond. En om de flauwekul wordt luidkeels gelachen. De nabesprekingen op de maandag, maakt dat de dag dan net even iets luchtiger begint. Een teamuitje of een personeelsfeestje, is alweer een tijdje geleden. Gelukkig staat er weer één op de planning. Geen serieuze werk gerelateerde gesprekken, maar gewoon lekker slap lullen met elkaar. Ik vind dat belangrijk voor de teamspirit, collegialiteit en de werksfeer.  Vooral ook om de persoon áchter de collega te zien.

Kind achter de leerling

Zo hebben we pas geleden eindelijk ook weer eens een schoolreisje gehad. Bestemming: Toverland.  En wat was dat een welkome afwisseling. Even niet in de schoolbanken maar lekker naar buiten, dingen ondernemen en plezier maken. Daar is in het klaslokaal gewoonweg weinig tijd voor. De kinderen hebben er lang op moeten wachten, maar we mochten weer. Aan de voorpret zou het in elk geval niet liggen. Weken hebben ze toegeleefd naar het uitje. Plannen, groepjes maken en attractiefilmpjes werden bekeken. Al leverde het ook wel de nodige spanning en gestuiter op.

De hele dag ronddraaien, over de kop gaan, nat worden en heen en weer geslingerd worden in attracties was het meer dan waard. Vele glunderende gezichten als je je wéér de rij in liet meesleuren van de Pheonix. We hebben een heerlijke dag gehad, zagen de leerlingen van het begin tot eind zichtbaar stralen en zagen daarmee weer het kind achter de leerling.

Wikken en wegen

Op de Buitenhof plannen we elk jaar een hele week vol activiteiten: de activiteitenweek. Het is een welverdiende afsluiting en beloning voor het harde werk. Het is o zo leuk om plezier te maken met de kinderen uit je klas. Een heftig en druk weekje, want elke dag staan er één of twee activiteiten op het programma, zoals bowlen, naar de bioscoop, zwemmen etc.

Maar deze laatste schoolweek brengt ook extra zorgen met zich mee. Zo zijn er soms bedenkingen over specifieke leerlingen of ze wel of niet mogen deelnemen. Je gunt het kind de gezellige ervaring. Maar je bent bekend met de problematiek achter de leerling en moet inschatten of het wel passend en verantwoord is om de leerling mee te nemen om problemen te voorkomen. Het is echt wikken en wegen.

En wat nou als we de activiteiten goed verdelen over het jaar? Zouden deze zorgen dan minder zijn? Je kent de leerlingen dan minder goed, maar je zet dan wel anders in op de relatie met je leerlingen en de groepsdynamiek van je klas.
Voor beide opties valt iets te zeggen. Wanneer zouden we wat vaker het kind achter de leerling zien?

Kelly Narings
leerkracht vso De Buitenhof