Samen!

Flexibiliteit, samenwerken, vakmanschap en respect. Dat zijn de vier kernwaarden van Alterius.
Op één of andere manier zul je deze waarden terug vinden in de verhalen van onze bloggers.
Zij nemen je mee in hun persoonlijke verhalen, waarin hun ervaringen of kijk op ontwikkelingen en de actualiteit centraal zullen staan.
Soms ontroerend of juist met humor, een andere keer kritisch of prikkelend, maar altijd vanuit hun eigen ervaring, vol enthousiasme en met hart voor hun vak! 

Samen!

Het was als de dag van vandaag. Na één jaar gewerkt te hebben in het regulier MBO onderwijs merkte ik aan mezelf dat ik iets miste, namelijk werken met jongeren die ‘specialer’ zijn dan  ‘normale’ leerlingen.
En zo startte ik in een wel héél bijzondere setting vanuit SOVSO St. Jozef, ook wel ’t Joep genoemd in de Limburgse volksmond.  

Het Keerpunt

Ik ging niet zomaar aan de slag. Ze zochten namelijk mensen voor Het Keerpunt. De toenmalige jeugdgevangenis in Cadier en Keer. De afdelingen liepen snel vol en een ding was duidelijk: vanuit de samenwerking die er vanuit Het Keerpunt was met St. Jozef werd afgesproken alle jongens zo snel mogelijk onderwijs te bieden, want daar hadden ze immers recht op!
Zo gezegd, zo gedaan. 

Hecht

Wat direct opviel was dat samenwerking ontzettend nodig was. De start was enorm indrukwekkend en intensief binnen de gesloten setting, maar direct positief. Juist omdat er zo hecht werd samengewerkt. Niet alleen binnen het onderwijsteam, maar ook binnen het team van de leefgroep waarmee ik moest samenwerken. Voor de beeldvorming: aan één leefgroep werd één leerkracht gekoppeld. Ik was dus onderdeel van twee teams.
Deze teams voelden beide als een warm bad, vanaf de eerste dag. Beide teams bestonden uit leeftijdsgenoten, maar ook genoeg collega’s die al jaren ervaring hadden met deze bijzonder speciale doelgroep. 
Gedurende de eerste weken deed ik veel kennis en ervaring op. Ik leerde deze speciale doelgroep écht kennen, want stiekem dacht ik dat ik die al kende uit mijn LIO-ervaring in het Leerweg Ondersteunend Onderwijs. Niet dus….

Warm bad

Soms was het respect ver te zoeken, scheldwoorden vlogen door de klas, jongeren werden soms op hun cel geplaatst wanneer ze niet luisterden en de nodige interventies waren nodig om weer tot functioneren te komen. 
Het feit dat het team onderwijs, maar óók het team van de groep voelde als een warm bad had te maken met de gedeelde passie voor het vak!
Iedereen stond voor elkaar klaar. Iedereen leerde van elkaar en werkte keihard met elkaar samen. Afspraak was; indien er iets is of gebeurt, spring je altijd bij! Naderhand evalueer je.

Zo vergeet ik nooit een moment met een collega van mij. Hij gaf dagelijks tips over wat te doen als…, hij evalueerde ook continue met de nieuwe docenten.
Tot het moment dat het gebeurde, die eerste keer: stoelen vlogen om de oren en tafels door het lokaal en niet zo zuinig ook. Maar daar stond hij, op dat moment de rots in de branding, ter ondersteuning maar met dezelfde passie! De passie om het goed te doen met en voor elkaar, maar ook voor onze speciale doelgroep. Want, wat was de achterliggende reden? Waar kwam de agressie vandaan. Zeker niet goed te praten, maar er zat meer achter…
Het was goed om zo’n moment (en nog velen daarna) te ervaren en dit vooral te evalueren en ik denk dat iedereen in ons werk wel vaak genoeg zo’n (soort) moment heeft meegemaakt. 

Samen!

Die ervaring(en) heb ik altijd meegenomen naar alle afdelingen waar ik gewerkt heb en nog steeds kom.
Je staat dag en nacht voor elkaar klaar, we doen het samen en niet alleen. Want we delen immers dezelfde passie voor het vak!
Dat hoeft niet alleen, samen gaat dat namelijk beter! Mijn werkmotto, nog steeds!

Als ik dan terugblik óf vooruitkijk dan blijkt dat het in ons werkveld ook écht niet anders kan! 
Wanneer ik een van de locaties Alterius binnenloop, zie ik continue afstemming. Of dit nu met collega’s onderwijs onderling is of met ketenpartners. 
Bij al onze IZEO-locaties, waar zorg en onderwijs integraal worden aangeboden, werken de teams als één IZEO-team samen. Collega’s van onderwijs doen bijvoorbeeld net zo goed mee aan een training van de zorgpartner op locatie.
Of als er een escalatie is, staat het héle team klaar om dit op te pakken én, minstens zo belangrijk, het naderhand te evalueren. Net als toen bij mij die eerste keer bij het Keerpunt.  
Díe samenwerking voor deze speciale doelgroep(en) is de uiteindelijke gemeenschappelijke deler en heeft mij altijd gedreven in wat ik deed en nog steeds doe! 

Nicole Oligschläger
coördinator Zorg en Onderwijs


Deel deze pagina

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor de Alterius Nieuwsbrief


Bedankt voor je inschrijving!