De schaakclub

Stichting Alterius ontwerpt en verzorgt onderwijs voor kinderen en jongeren met ernstige opvoedkundige problemen en/of psychiatrische problematiek. Flexibiliteit, samenwerken, vakmanschap en respect: de vier kernwaarden van Alterius.
Op één of andere manier zul je deze waarden terug vinden in de verhalen van onze bloggers. Zij nemen je mee in hun persoonlijke verhalen, waarin hun ervaringen of kijk op ontwikkelingen en de actualiteit centraal zullen staan.
Soms ontroerend of juist met humor, een andere keer kritisch of prikkelend, maar altijd vanuit hun eigen ervaring, vol enthousiasme en met hart voor hun vak!

We zijn gestart met een pilot voor een schaakclub.
Op dit moment zijn er verschillende leerlingen binnen het VSO die schaken ontzettend leuk vinden. Dit gebeurde nu nog online of lekker veilig tegen eigen klasgenoten.
Ik kwam met het idee om eens leerlingen te vragen van andere klassen die graag schaken of ze eens tegen een van mijn leerlingen wilden schaken. En ja hoor, heel graag zelfs. Dit bleek direct een succes. Één tegen één en wanneer er een leerling meekeek, gaf deze leerling wel eens tips.
Ik vond het zo gezellig uitzien dat ik dacht, dit kan groter.

Veel animo

Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb het voorgesteld in ons team en het werd ontzettend enthousiast ontvangen. Ik mocht het eens gaan uitproberen. We mogen enkele weken een pilot draaien om te zien hoe de leerling hier mee om gaan.
Twee van mijn leerlingen zijn langs de klassen gelopen en hebben geïnventariseerd hoeveel leerlingen dit leuk zouden vinden. Dit bleken er een hele hoop te zijn!
Uiteindelijk heeft een club van zeker 12 leerlingen zich aangemeld.

Wat een succes was de eerste middag! Ik hoor het mezelf nog zeggen: ‘Hier word ik nu zo vrolijk van, moet je ze eens zien’. Ik kon het niet laten om een aantal collega’s erbij te roepen en ze mee te laten genieten van deze (uiteindelijk 14) leerlingen.

Niet alleen maar schaken

De leerlingen werken voor het eerst samen met andere klassen en dit zijn klassen van een totaal ander pleintje. Ze leren in spelvorm omgaan met tegenslagen. Dit zijn allemaal competenties die wij stellen voor onze leerlingen en dit hoeft zeker niet altijd via lesstof getoond te worden.
Een aantal leerkrachten zeiden: ‘Merel, zorg dat dit bij Marieke komt’. Zo kreeg ik het idee om hier een blog over te schrijven. Wellicht kan dit nog groter aangepakt worden of kan dit op andere locaties ingezet worden.

Want ja, hier is het echt een succes!

Merel Nelissen
leerkracht vso De Buitenhof