Kennis van ADHD maakt een wereld van verschil

Internationaal onderzoek wijst uit dat 3 tot 5 procent van de jeugd onder de zestien jaar ADHD heeft. Dat betekent dat er in Nederland zestig- tot honderdduizend kinderen en jongeren met ADHD rondlopen (bron). 
Voor kinderen met ADHD is een stap naar middelbaar onderwijs vaak geen makkelijke.
Hoe redden kinderen met ADHD zich in de puberteit op de middelbare school? Waar de wereld bestaat uit veel vakken, veel lokalen en waar men uitgaat van zelfstandigheid van de leerling? 

Visie op begeleiding ADHD-leerlingen

Helaas is het nog niet overal zo dat een (middelbare) school een visie heeft ontwikkeld op de begeleiding van leerlingen met ADHD. Dat ziet ook Michiel Noordzij, kinder- en jeugdpsychiater die veel kinderen met ADHD behandelt. ‘Als men zich al met zorg bezighoudt, dan gebeurt het in stukjes. Een dyslexieprotocol hier, een faalangstgroepje daar. Soms tref je een mentor met hart voor de zaak, maar dan nog ontbreekt een visie op de begeleiding van leerlingen met ADHD.’ (bron)

Kennis van ADHD

In het artikel van het AD wordt een school genoemd waar docenten voorlichting hebben gehad over ADHD. En dat maakt al verschil: ‘Als ze even de tijd nemen zich te verplaatsen in de ADHD’er, kunnen ze veel adequater reageren. Niet alle leerlingen zijn over één kam te scheren. Soms is een andere behandeling echt nodig.’, aldus de zorgcoördinator van die school.
Enkele eenvoudige tips voor leerkrachten (en anderen die jongeren met ADHD begeleiden) is het gewenste gedrag versterken door middel van prijzen, positieve aandacht en beloningen, en ongewenst gedrag verminderen door middel van negeren, time-out en andere, niet-fysieke, disciplineringsmaatregelen.(bron)    

Netwerk om leerling heen

Het begeleiden van leerlingen met ADHD doe je nooit alleen. Het is belangrijk om hierin op te trekken met alle partijen die dicht bij de leerling staan. Ouders en leerkrachten zijn hierin als belangrijke begeleiders te noemen. Trek daarom altijd samen op, bespreek de manieren van begeleiding zodat er zowel thuis als op school één lijn wordt getrokken.  

Praktische handvatten en tips

In de training ‘ADHD’ van Wervelkind komen diverse praktische handvatten en tips over het begeleiden van kinderen en jongeren met ADHD aan bod. Deze training kan op maat worden aangeboden. Specifieke vragen en casussen kunnen worden ingebracht waardoor de training nóg meer aansluit bij de scholingsbehoefte.
Meer informatie? Neem vrijblijvend contact op!

Wervelkind biedt de training nu ook online aan! Klik hier voor meer informatie.

naar de website van Wervelkind


Deel deze pagina

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor de Alterius Nieuwsbrief


Bedankt voor je inschrijving!