Over mindset en veerkracht

Onlangs woonde Rachelle, onze trainer bij Wervelkind, een congres bij waar de thema’s Coping en Veerkracht centraal stonden.

Mindset

Gastspreker Inge Corstiaans vertelde op energieke en boeiende wijze over de mindset. Over hoe deze bepalend is voor de ontwikkeling van kinderen. Ze maakte onderscheid tussen een vaste mindset en een groeimindset.
Rachelle: ‘Vanuit mijn rol als trainer en docent vertaal ik dit uiteraard door naar onze werkpraktijk. Als jij als leerkracht of docent een vaste mindset hanteert, kan dat bepalend zijn. Een leerling, een kind, pikt op hoe jij hierin staat. Heb je bij voorbaat al een idee wat het kind wel of niet aankan? Dan kan dit ontwikkelingsbelemmerend zijn voor dit kind. Het is dus belangrijk om je hiervan bewust te zijn.’

Veerkracht in relatie tot trauma

Het thema Veerkracht op dit congres sloot mooi aan bij het onderwerp Trauma, één van de onderwerpen van de trainingen van Wervelkind,
‘Veerkracht is het vermogen van iemand om na ingrijpende ervaringen terug te veren, goed te functioneren en door te groeien.’ vertelt Rachelle. ‘Een positieve, passende reactie op stressvolle omstandigheden. Die veerkracht zorgt ervoor dat toxische stress omgezet kan worden in verdraagbare stress.’
‘En als je dat weet,’ gaat Rachelle verder, ‘wat kun jij dan vanuit jouw docentenrol doen om die veerkracht bij jouw leerlingen te bevorderen? Dat zijn precies de vragen die beantwoord worden in onze training Traumasensitief werken.’

Boekentip

Kijk hier voor Rachelles boekentip over het lesgeven aan getraumatiseerde kinderen.