Opening Voedselbosje De Buitenhof

Na weken van voorbereiding was het eindelijk zo ver. Op de patio van De Buitenhof wordt het Voedselbosje geopend.

Les in de klas

Voordat de opening van het Voedelsbosje een feit was, gaf meester Simon van IVN in de klassen les. Want waarom willen we op een school een voedselbosje en wat ‘kunnen’ en ‘moeten’ we ermee? In een interactieve les leerden de kinderen hoe het voedselbosje op onze patio vorm gaat krijgen en wat in ieder geval dit schooljaar nog de taak wordt van de leerlingen. Want, het Voedselbosje moet wel onderhouden worden. En om straks ook nog te weten welk plantje wat is, maken de leerlingen zelf plantenstekers die straks bij de plantjes worden geplaatst. De ene plantensteker wordt nog mooier versierd dan de andere.

Opening Voedselbosje De BuitenhofOpening door leerlingen

Na de les is het tijd voor een officiële opening. Twee leerlingen hebben de eer om onder luid applaus het ‘Voedselbosje-bord’ te onthullen. Het bord geeft kort uitleg over het bosje. Zo bestaat het uit vijf lagen: bodembedekkers, kruiden, struiken, kleine bomen en klimplanten. Straks, als alles een stuk is gegroeid, kunnen de leerlingen ook zelf oogsten en eten van ‘hun’ bosje.

Zelf aan de slag

Na de officiële opening gaan de groepen aan de slag met verschillende opdrachten, van het aanplanten van de plantjes en het zoeken van wormen tot aan het roosteren van appeltjes.
Met de schop in de hand worden er gaten gemaakt om de planten in te plaatsen. Verderop wordt gezocht naar wormen die, nadat de leerlingen ze uitgebreid bestudeerd hebben, straks in het bosje worden uitgezet. En als overheerlijk ‘toetje’ roosteren de leerlingen een appeltje boven een vuurkorf.

Een succes!

De leerkrachten stonden vandaag de leerlingen bij. ‘Wat een enthousiasme,’ aldus Annemiek, leerkracht op De Buitenhof. ‘De activiteiten zorgen ervoor dat de leerlingen nauw betrokken worden bij dit Voedselbosje. Dat maakt ze enthousiast, dat zie en merk je. Heerlijk!’
Over een half jaar bezoekt Simon van het IVN nog een keer ons Voedselbosje. Dan wordt er samen met de leerlingen gekeken en besproken wat er het de afgelopen periode allemaal is gebeurd in het bos.

Met dank!

Het Voedselbosje De Buitenhof is mede mogelijk gemaakt door IVN, CNME en de provincie Limburg.

Meer foto's van ons Voedselbosje zien? Check onze Facebookpagina!