Inzetten op deskundigheids-
bevordering

‘Wij vinden het belangrijk om de deskundigheid van onze docenten te blijven ontwikkelen. Hoe groter die vakkundigheid, hoe beter we onze leerlingen kunnen blijven begeleiden.’ We spreken met Chantal Roos, ondersteuningscoördinator bij Eijkhagen College.

Aanleiding voor het gesprek is een tweetal trainingen die Wervelkind onlangs gaf aan een groep docenten van deze vo-school.

Wat kan er wél?

‘Dat klopt,’ zegt Chantal. ‘We meenden bij onze docenten een behoefte te zien aan praktische tips en tools bij het begeleiden van de leerlingen, juist na de coronaperiode. In een gesprek met de trainers van Wervelkind bleek dat zij ook een training ‘Welzijn’ boden. Die kwam dus op het juiste moment! De training heeft inmiddels plaatsgevonden en bood handvatten en tips. Maar soms bleek de praktijk ook weerbarstig. De ene onderwijsorganisatie is de andere niet. Zo is het een verschil of je te maken hebt met een kleine school met overzichtelijke zorgstructuur of met, in ons geval, een school met 1500 leerlingen die ieder uur een andere docent voor de klas hebben staan. En dan is het goed om te kijken naar wat wél kan en je de vraag te stellen of zaken misschien anders georganiseerd kunnen worden.’

Kritisch

De docenten van Eijkhagen kregen ook de mogelijkheid om de training ‘(On)opvallend gedrag…en nu?’ te volgen. ‘Daar werd zowel nieuwe kennis opgedaan als bepaalde zaken weer opgefrist. Dat biedt ook weer de mogelijkheid om kritisch te kijken naar wat doen we al en hoe dit anders of beter zou kunnen in onze eigen onderwijsorganisatie met alle praktische uitdagingen die daarbij horen.’

Trainer Rachelle vertelt: ‘Voor me had ik een groep betrokken docenten die zowel kritische als praktische vragen stelde. Dat vind ik altijd fijn. Door die betrokkenheid voel ik ook dat ik écht kan bijdragen aan het (beter) begeleiden van de leerling. Want dat is waar we het voor doen uiteindelijk.’

Inspelen op de behoefte

Chantal geeft toe dat het altijd lastig blijft om ‘last minute’ een extra training of workshop in te plannen. Vaak zitten de roosters en planningen al zo vol, dat er weinig vrije ruimte meer zit bij de docenten. Toch vond de vo-school het belangrijk om deze trainingen nu aan te bieden. ‘Zoals gezegd vinden wij het belangrijk om te investeren in onze docenten. Idealiter neem je dergelijke trainingen op in je jaarplanning. Maar soms moet je ook inspelen op de behoefte op dat moment, zoals nu. Het is fijn als een partij als Wervelkind dan mee kan denken over de opzet en de flexibiliteit biedt om dit ook zo aan te bieden. Een mooie samenwerking dus!’

Ook interesse in een training of workshop van Wervelkind?
Check de site voor meer informatie en neem vrijblijvend contact op.