Voor professionals

U verwijst een kind of jongere naar een, al dan niet gesloten, zorginstelling. Mogelijk heeft u dan vragen over toelatingsprocedures of het soort onderwijs dat Alterius uw leerling kan bieden. Hierover vertellen we graag meer.

Integraal Zorg en Onderwijs: onderwijs en zorg volgens Alterius

Alterius biedt onderwijs aan leerlingen die intern geplaatst zijn in een zorginstelling. In totaal betreft het vier verschillende instellingen waarmee wij nauw samenwerken.

Op de locaties Icarus, Keerpunt en IZEO Urmond werken we volgens ons onderwijssysteem IZEO: Integraal Zorg en Onderwijs. Deze manier van werken geeft vorm aan de gedachte dat onderwijs onderdeel van de behandeling moet zijn. Wij zijn ervan overtuigd dat alleen door intensieve samenwerking en afstemming tussen onderwijs en zorg onze leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Voor al onze locaties geldt dat, naast een intensieve samenwerking tussen school en zorginstelling, ook de samenwerking met ouders/verzorgers en leerling van groot belang is voor het slagen van die behandeling en het onderwijs.

Behandeling en onderwijs vinden op één en dezelfde locatie plaats. Dit biedt de leerling veiligheid en structuur, wat zeker bij deze doelgroep van belang is. Onderstaand vindt u een overzicht van de vier locaties waar we onderwijs verzorgen.

Jongeren naar school

Icarus

Icarus is een JeugdzorgPlusinstelling van SJSJ.
Hier verblijven jongeren (12 - 18 jaar) met ernstige gedragsproblemen, die tegen zichzelf en/of anderen beschermd moeten worden.

IZEO Urmond

IZEO Urmond biedt een thuis aan jongeren (12 tot 27 jaar) met een licht verstandelijke beperking. Zij wonen in een behandelgroep van Gastenhof (onderdeel van Koraal) en krijgen onderwijs via Alterius.

Keerpunt

In de Justitiële Jeugdinstelling (JJI) Het Keerpunt geeft Alterius onderwijs aan jongeren. Zij zijn, in het kader van het strafrecht, met politie en/of justitie in aanraking gekomen en daarom tijdelijk geplaatst in deze JJI.

Mondriaan

Alterius geeft onderwijs aan kinderen en jongeren tussen de 4 en 18 jaar. Deze leerlingen zijn in behandeling bij Mondriaan.