Week van de Psychiatrie

De Week van de Psychiatrie is opgedragen aan alle mensen (met of zonder psychiatrische achtergrond) die zich hebben ingezet voor verbetering van positie en het leven van mensen met psychische en psychiatrische problematiek.
En dat geeft meteen al aan dat er nog genoeg werk aan de winkel is. Het feit op zich dat de positie van mensen met psychische en/of psychiatrische problemen nog altijd verbeterd moet worden, is al veelzeggend.

Vooroordelen

Er leven vaak nog veel vooroordelen over mensen met psychische en/of psychiatrische problemen. Dat herkennen wij ook met betrekking tot onze scholen.
Zo wordt vaak gezegd dat de leerlingen van Alterius ‘een heftige doelgroep’ is. Of leeft het idee dat het gedrag op onze scholen druk en agressief is.
Om die vooroordelen te pareren zou je iedereen het liefst een blik gunnen op onze scholen. Daar krijgen we namelijk vaak van bezoekers te horen hoe rustig het in de gangen en klassen is of hoe gedisciplineerd onze leerlingen aan het werk zijn. Het bieden van de juiste kaders en aanpak is hierin cruciaal. Al wil dat natuurlijk niet zeggen dat het áltijd zo rustig is en dat is maar goed ook.

Onbekend maakt onbemind

Bovenstaand illustreert precies waarom het belangrijk is dat we aandacht moet blijven geven aan psychische en psychiatrische problematieken. Immers, als je weet wát het inhoudt, kun je ook beter begrijpen waarom, in ons geval, een leerling doet hoe hij doet.
En daarbij houden wij ervan om deze aspecten positief te belichten. Wat kan er wél, welke aspecten zijn juist een voordeel? Dus, buig het aspect eens om naar het positieve en doe er met z’n allen je voordeel mee!

naar de website van Wervelkind