1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

Samenwerking Trimbos

be wise think twiceDe Buitenhof, een van de scholen van Alterius, werkt nauw samen met het Trimbos-instituut. Dit instituut is gericht op het bevorderen van de geestelijke gezondheid van de bevolking. Zo doet het instituut onderzoek, maar het ontwikkelt ook programma's ter bevordering van deze geestelijke gezondheid.
Een voorbeeld hiervan is het lesprogramma 'Be wise, think twice'. Met dit lesprogramma wil Trimbos leerlingen in het vso bewust maken van de risico's van het gebruik van alcohol en drugs. Daarnaast moet het programma ook handvatten bieden aan de docenten van deze leerlingen voor signalering van mogelijk problematisch gebruik van deze middelen.

Vorig schooljaar hebben medewerkers van De Buitenhof actief meegewerkt aan het verder ontwikkelen van dit lesprogramma. Ze dachten mee over werkvormen in het programma en gebruikten het programma ook daadwerkelijk in hun lessen. Onlangs maakte het Trimbos de resultaten van deze pilot bekend. Deze kunnen als positief worden beschreven: het programma werd als bruikbaar in de lessen ervaren en bovendien zijn er voorzichtingen aanwijzingen dat het daadwerkelijk bijdraagt aan de bewustwording van de leerlingen.

Ook Alterius

Buitenhofwebsite